• 2017-03-25 18:41:16
    Traditionelle grænser mellem redaktionelt stof og betalt annoncering er i hastig forandring. Medier er nødt til at følge med, for læserne er mere end parate til annoncer med mening. I gamle dage var der 1.000 kilometer mellem det redaktionelle stof, som...
  • 2017-03-05 15:12:45
    ”Alignment handler om at spille sammen og afstemme strategiske ambitioner og indsatser på tværs af funktioner. Om bevidste aftaler om konsekvenserne for såvel mindset, kultur og handling.”   Sådan står der på én af de første sider i Lars H. Nielsen’s nye...
  • 2017-02-22 06:48:07
    Menneskelighed skaber gode communities. Cirka sådan lød min konklusion efter mødet med Tim McDonald, som er specialist i digital markedsføring og har en fornem track record på Huffington Post. Han accepterer ikke skelnen mellem ”work” og ”life”. ”Jeg accepterer ikke en...
  • 2017-01-31 15:30:46
    Markedet og teknologien ændrer sig med stor hastighed. Derfor skal vi nedbryde siloerne i vores organisationer. Både for kundernes og for medarbejdernes skyld. Forandring er nemlig ikke ensbetydende med utryghed. Kender du det fænomen, at to afdelinger i samme organisation hader...
  • 2017-01-03 12:53:00
    Stress er et samfundsmæssigt problem, og vi masseproducerer tilsyneladende stressramte mennesker i vores organisationer. Svaret er ikke at søge efter robuste medarbejdere.  ”Vi søger en robust medarbejder….” Det er en ordlyd, man ganske ofte finder ganske i stillingsannoncer, og det virker...
  • 2016-12-23 07:48:23
    Hvad er ledelsens ansvar og hvad er medarbejderens? Gennem hele 2016 har der været megen debat om robuste medarbejdere og fokus på, at ansvaret for den enkeltes trivsel er virksomhedens og ikke individets. Med ambitionen om at skabe et sundt arbejdsmiljø,...
  • 2016-12-04 11:31:37
    For årtier siden ville SAS rive pyramiderne ned og lade servicemedarbejdere (tilsat rigeligt empowerment) skabe gode kundeoplevelser. Siden er situationen ude i kundebetjeningens ”frontlinje” både blevet bedre og dårligere på tværs af brancher. Afstanden mellem det ringeste og det ypperligste...
  • 2016-11-06 09:46:00
    Frygt flytter holdninger og sælger varer! Men frygt begrænser også vores ledelsesrum. Og frygt nedbryder organisationer og mennesker. Hvad ville du gøre, hvis du ikke var bange? For nylig deltog jeg i en rundbordssamtale om ledelse i fremtiden - og det...
  • 2016-11-01 07:52:35
    Bliver kommunikation bedre af at være digital? Nej. God kommunikation handler om, at én siger noget til en anden med den ønskede effekt. God kommunikation engagerer. Det er banalt. Men når man diskuterer, hvordan virksomheder allokerer marketingkroner, giver budskabet stadig...
  • 2016-09-30 11:04:56
    Mediebilledet er præget af en stadig mere uklar distinktion mellem indhold og kommercielt indhold. Men langt de fleste af os foretrækker stadig at kunne se forskel på det betalte og det øvrige indhold. Medierne fra alle de foreninger, som danskerne...
  • 2016-09-05 12:38:59
    Vi er få år fra starten på de sociale medier, og børnesygdommene florerer stadigvæk, når vi ytrer os professionelt på SoMe (som det så kækt hedder). På langt sigt vil de seriøse og unikke bidragsydere løbe med følgerne, og de...
  • 2016-08-02 06:55:52
    Man kan straks mærke, når nogen er gode til det, de gør. Så falder roen på, og du bliver taget i hånden og ført. Det kan vi i marketing og kommunikation lære en del af. Er vi ved at smide...
  • 2016-07-06 13:56:01
    Hvad er mod? Noget vildt? Noget hverdagsagtigt? Er det vigtigt? Gør det en forskel? De sidste par uger har jeg lagt mærke til, at mod ofte bliver forbundet med at gøre noget ”vildt”! At bungy jumpe 80 meter, at springe ud...
  • 2016-06-20 12:19:33
    Modsætninger mødes i marketingfunktionen som aldrig før. Digitaliseringen etablerer nyt potentiale, som vi skal lede efter i marketing og kommunikation. Pas på med at smide etableret kompetence over bord.  Hastigheden og rækkevidden af digital transformation rammer i disse år marketing som...
  • 2016-05-23 13:10:26
    Dannelse er lederskabets helt basale forudsætning. Vi giver ikke følgeskab til nogen, der bruger andre mennesker som instrumenter. Jeg tror mere på argumenter end på magtanvendelse. Når dagens overskrift alligevel giver påmindelser om forælderens skarpe irettesættelse af det uartige barn, så...
  • 2016-04-23 14:39:04
    ”Jeg mener det er misforstået og forældet at fokusere på hullerne i osten, på medarbejdernes "svagheder" og på det, der ikke virker!” Sådan skrev jeg bl.a. i min blog ”Barn af 70’erne” og det førte til en del beskeder i...
  • 2016-03-07 13:44:27
    Jeg var barn i 70'erne og allerede fra min tidlige barndom husker jeg, hvordan de voksne omkring mig fokuserede på hullerne i osten. Hverdagens dialoger tog som oftest udgangspunkt i dét, der burde være anderledes og dét, der ikke var...
  • 2016-02-22 20:21:00
    Det er 4 færdigheder, der adskiller den uduelige topleder fra den succesfulde: 1) Forstå HELE forretningen 2) Træf beslutninger 3) Forstå markedet 4) Skab dybe, tillidsfulde relationer Ovenstående er konklusionen i en netop udgivet artikel fra Harvard Business Review, som bl.a. baserer sig på 2.700 interviews...
  • 2016-01-16 15:44:00
    Det sker ikke så sjældent, at psykopatiske topledere går fra det ene job til det andet! Dette til trods for, at den organisation de forlader, står overfor et stort oprydningsarbejde og medarbejderne mest af alt kan sammenlignes med en flok...
  • 2015-12-05 07:47:03
    Alt for mange organisationer er drevet af frygt – både hos ledere og medarbejdere! Frygten for  at konkurrenterne bliver flere og mere aggressive at skuffe bestyrelsen og aktionærerne at den koleriske chef kommer på banen at salgsmålene og de øvrige KPIer ikke nås at blive...
  • 2015-08-23 16:56:43
    Den topchef, som ikke insisterer på, at sociale medier er en integreret del af virksomhedens kommunikation er klar til plejehjem! Et øjebliksbillede af dansk erhvervsliv viser tydeligt, at der bliver kamp om pladserne på plejehjemmene – og ledelsen i HOFOR er...
  • 2015-07-09 17:37:17
    De værste ledere er fedtsylene! De som ikke giver noget af sig selv! De som alene giver noget, for at få noget igen! De som bruger alt for meget energi på at holde regnskab! Middelmådighed og at være fedtet med sig...
  • 2015-05-28 10:14:36
    Til trods for at flere politikere allerede har udtalt, at de frygter, at valgkampen kommer til at handle om mudderkastning frem for politik, lader det desværre ikke til at være tilfældet. Straks valgkampen er begyndt tegner der sig nemlig et tydeligt...
  • 2015-03-24 10:36:14
    Én af udfordringerne ved at have med psykopater at gøre er, at det er særdeles vanskeligt at afsløre dem – og behovet for tydeligt at dokumentere deres ugerninger er stort. Psykopater hader organisationer, der arbejder struktureret med data, har fuld...
  • 2015-03-03 08:06:32
    Manipulatorer er ikke helt så slemme som psykopater. Til gengæld er der flere af dem. De bruger bevidst manipulation til at få dig til at gøre noget, du ellers ikke ville have gjort – og de drives af at opnå noget (status,...
  • 2015-02-19 11:45:00
    Advarsel: ”Compensated psychopats” er farlige for enhver virksomhed og ethvert individ. Derfor: 1.  hvis du er chef for en ”compensated psychopat”: fyr vedkommende øjeblikkeligt! 2.  hvis du har en ”compensated psychopat” som chef: se at komme væk! Jeg stiftede for nyligt bekendtskab med betegnelse...
  • 2015-02-06 09:07:41
    Måske du på din vej har mødt én af dem? Én af de topchefer, som til en start imponerer med sine lange snakke om virksomhedens strategiske fundament, men hvor du efterfølgende tænker: ”Hvad er EGENTLIG virksomhedens strategi?”. Med andre ord...
  • 2015-01-07 11:18:12
    Et nyt år har netop taget sin begyndelse og det er nærliggende at sætte fokus på 10 faldgruber, som enhver leder må undgå i 2015: 1. For lidt værdiskabelseFor stort fokus på kontrol og historik og for lidt på udvikling og...
  • 2014-11-18 13:34:28
    Danske medarbejdere er ikke særligt tilfredse med deres leders evne til at lede. Tidligere på året gennemførte Ennova undersøgelsen ”European Employee Index”, hvor 5.600 medarbejdere fra den offentlige og private sektor deltog. Konklusionen var klar: Ud af 100 mulige point giver...
  • 2014-09-22 09:03:43
    ”Få servicefingeren ud, ledere”! Sådan lød overskriften på Alexandra Krautwald’s nylige blogindlæg (http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/2745/faa_servicefingeren_ud_ledere.html), hvor hun sætter fokus på, at 9 ud af 10 virksomheder iflg. en ny undersøgelse ikke formår at levere en tilfredsstillende kundeservice. Resultatet af undersøgelsen er ikke overraskende,...
  • 2014-08-14 10:41:28
    Indrømmet, jeg er stor tilhænger af KPI’er og scorecards! Men jeg er også nærmest vokset op med dem, og én af de første erhvervsbøger jeg for alvor fordybede mig i var Kaplan & Norton’s ”The Balanced Scorecard”. Meget er sket...
  • 2014-06-13 04:50:00
    En forudsætning for at bedrive god ledelse er at sætte klare mål for den enkelte medarbejder! Kun ved at have konkrete mål  ved medarbejderen, hvornår han/hun er en succes – og hvornår det modsatte er tilfældet. Målene skal være både...
  • 2014-05-28 07:02:03
    Jeg deltog for nyligt i en paneldebat om ledelse, og undervejs fik jeg spørgsmålet: ”Hvad kendetegner en stærk leder?”. Det korte svar er: evnen til at skabe følgeskab! Det lidt længere svar er, at den stærke leder er kendetegnet ved: 1)     ...
  • 2014-05-01 06:52:12
    I min sidste blog skrev jeg om den jobsøgende Henrik uden netværk! Denne blog tager også udgangspunkt i Henrik’s situation og især ét spørgsmål, som han er blevet mødt med gentagne gange: ”Hvor ser du dig selv om 5 år?” Det...
  • 2014-03-05 10:42:46
    Vi kender vist alle historien om, at 65-80% af alle jobs besættes gennem netværk. Alligevel er der karriereorienterede mennesker, der glemmer alt om det. En af dem, har jeg lige mødt (…jeg har fået lov til at bruge ham som...
  • 2014-01-28 07:20:58
    I øjeblikket cirkulerer et billede på Linkedin med teksten: ”Big Data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it…”....
  • 2013-12-15 19:43:13
    Den seneste måned er der skrevet stolpe op og stolpe ned om, hvordan chefen skulle opføre sig til den til årlige julefrokost. Masser af holdninger, gode råd og endog resultater af omfattende (mere eller mindre videnskabelige) surveys baseret på tusindvis...
  • 2013-11-28 13:14:53
    Jeg bestilte to gummipropper til et badekar og fik leveret to toiletbrædder – godt nok med ”soft luk”. Begge dele kommer jeg tilbage til, for jeg vil gerne starte et andet sted: CEM - Customer Experience Management. CEM er et udtryk...
  • 2013-10-28 08:41:44
    Tager du din mobil med til møder? Dobbelt så mange mænd som kvinder synes, at det er i orden at bruge sin telefon – læse/skrive beskeder og besvare opkald – under et møde. Og langt flere yngre end ældre mennesker...
  • 2013-09-26 11:59:00
    I Børsen den 25/9 kunne vi læse, at DI mener, at erhvervslivet skal måles på evnen til at skabe profit og Karsted Dydvad er citeret for at udtale: ”Den bedste måde at måle en virksomhed på er ved at måle, om...
  • 2013-08-22 06:33:20
    Big Data har taget verden med storm på ganske kort tid. Markedsudviklingen har skabt en dataøkonomi, som vil have stor og vedvarende effekt – især for de virksomheder, hvis ledere forstår den strategiske styrke ved at bruge data til at...
  • 2013-07-02 09:12:56
    For et par gange siden skrev jeg om big data her på bloggen, og der er ingen tvivl om, at det er et emne, der får massiv opmærksomhed fra flere kanter. De sidste uger har temaet optaget adskillige spaltemillimeter i...
  • 2013-05-06 16:25:55
    Jeg stødte i går på et indlæg på linkedin skrevet af Jakob Størling, hvor han fortæller om sine oplevelser med at finde et nyt job. Jakob tager fat i dilemaet personlighed/attitude vs. faglighed/relevant erfaring, og han skriver bl.a.: ”En af de...
  • 2013-03-21 18:10:36
    Gennem de sidste uger har jeg besøgt en lang række virksomheder, og talt med ligeså mange direktører i min søgen efter nye udfordringer. Møderne har bekræftet mig i, at ”big data” for alvor begynder at komme på mange virksomhedslederes agenda. Ens...
  • 2013-01-29 17:45:09
    Som et von Triersk benspænd må gymnasielæreren kun tale i syv minutter ad gangen, derefter skal bolden spilles videre til eleverne. Denne lille dogmeregel er en del af et forsøg i udvalgte gymnasieklasser i hovedstadsområdet. Så vidt jeg ved et...
  • 2012-12-05 10:35:12
    Så barslede regeringen med en større reform af folkeskolen. Medierne valgte hårdnakket at fastholde historien om kulturministerens fem middage med mulig bismag af nepotisme som deres tophistorie. I min verden er der nu ingen diskussion om at forandringen af skolen...
  • 2012-10-31 12:31:04
    Nogle gange kommer der nye PISA-tal for danske folkeskoleelever. Hvis vi klarer os godt, kan man juble, og hvis vi klarer os skidt slår den nationale mindreværdsfølelse igennem. Jeg kan hverken juble eller det modsatte i takt med PISA-scoren. Der...
  • 2012-10-18 10:32:52
    Fornylig var jeg som forældrerepræsentant til et gigantisk møde i min kommune  om ”inklusion”. Pudsigt nok følte jeg mig ekskluderet af dette arrangement. Alle de givetvis noble og ædle motiver til trods. Arrangementet var støvsuget for anvendt viden om læring i...
  • 2012-09-04 16:43:57
    ”Gør op med den stive læring. Sats på kritisk tænkning, kreative løsninger og løbende uddannelse”. Sådan lyder ét af en håndfuld råd som en gruppe goodwill-ambassadører for nylig opstillede for dansk konkurrenceevne. Goodwill-ambassadørerne er tunge erhvervsprofiler, der ser et behov...
  • 2012-08-06 09:20:36
    Hvis man spørger mennesker, hvad de har lært mest af, så peger de sjældent på uddannelse. De peger på skelsættende situationer og ofte med stærke dilemmaer. Når problemer bliver uoverstigelige, værktøjer ikke slår til og alternativerne ser lige ringe ud,...
  • 2012-06-18 08:59:49
    Stadig flere virksomheder lever af at skabe, behandle og effektivisere information og viden. Udover den oplagte digitalisering af virksomhedernes forretningsmodeller betyder det, at et voksende antal virksomheder bliver helt afhængige af deres vigtigste investering og største ressource - nemlig medarbejderne!...
  • 2012-03-22 14:54:56
    Der har i den seneste tid været en del debat om mindfulness i erhvervslivet og ikke mindst baggrunden, for at give medarbejdere dette redskab med i værktøjskassen! Debatten bliver dog ganske ensidig, når man indikerer, at ledelsen fejler og kompenserer...
  • 2011-12-09 06:29:59
    Desværre er der er i dansk erhvervsliv gennem årtier blevet skabt en opfattelse af, at kompetenceudvikling for at være seriøs og værdifuld må være renset for alle elementer af underholdning. Hvor er det ærgerligt! Det gode grin og latteren er...
  • 2011-10-22 06:42:58
    De, der kender mig, vil nok forvente, at jeg i mit nye talerør her på Børsen vil tale om markedsføring qua min rolle som marketing- og kommunikationsdirektør hos SAS Institute. Lad mig derfor med det samme slå fast: Det vil...
  • 2011-10-22 06:42:58
    I min første blog skrev jeg om analytisk ledelse og jeg fortsætter her i samme spor, ved at fortælle om en bog, som jeg mener bør være obligatorisk læsestof for enhver leder.Men lad mig starte et lidt andet sted –...
  • 2011-10-22 06:42:58
    I forrige indlæg henviste jeg til bogen ”Competing on Analytics” (http://www.sas.com/apps/pubscat/bookdetails.jsp?catid=1&pc=61475) af Thomas Davenport, og jeg er siden da ikke blevet mindre begejstret for Davenport’s tanker om, hvordan vækst kan skabes gennem brug af virksomhedens mange data. Især ikke efter...
  • 2011-10-20 06:32:55
    ”Sælger I hård eller blød uddannelse?” Spørgsmålet kom fra en bekendt, da jeg fortalte om mit nye job. Hans definition af ”hård” var uddannelse, der styrker medarbejderens faglige kompetencer, og ”blød” uddannelse, der handler om personlig udvikling. Han fortalte samtidig,...
  • 2011-06-15 07:10:55
    Kender du en ung, som overvejer valg af uddannelse? Så er her to gode råd: 1. Vil du være specialist, så bliv statistiker. 2. Vil du være generalist, så vær sikker på, at du har forstået hvad statistikere kan bidrage...
  • 2011-05-16 07:58:52
    ”Kære Gud, bare en boble til”. I årene efter dot.com-kollapset kunne man læse denne streamer på biler i Silicon Valley. Og nu ser det ud til, at bønnen er blevet hørt. Nettet, mobilteknologien og de sociale medier driver en ny...
  • 2011-04-11 08:14:07
    Svindelbekæmpelse, anti-hvidvask, kriminalitetsbekæmpelse, ny lovgivning, EU-regler, solvensregler, governance-regler, terrorbekæmpelse, god skik, markedsføringslovgivning og så videre, og så videre... Kontrolopgaven med at undgå tilsigtede og utilsigtede brud på love, regler og politikker er i hastig vækst. ”Compliance” kalder vi det. Offentlige...
  • 2011-03-24 08:18:01
    En rapport slog for nylig fast, at der ligger et enormt potentiale i offentlige data. Hvis de blev sat fri kunne det give værdier for mellem fire og tyve mia alene i energi- og byggebranchen. Medicinalindustrien og den finansielle sektor...
  • 2011-03-03 09:34:04
    Gårsdagens sendeflade på tv var præget af en debat om fejl og utilsigtede hændelser på danske sygehuse. Noget, der koster samfundet et milliardbeløb hvert år til trods for, at fagfolk igen og igen fortæller, at det er fejl, der for...
  • 2011-03-02 08:02:21
    Lige så længe jeg har beskæftiget mig med salg og marketing, har det været diskuteret, hvorvidt marketing bedst karakteriseres som værende kunst eller videnskab! I diskussionen har afledte problemstillinger som organisering, infrastruktur og kompetencer været uundgåelige elementer, men selv mange...
  • 2011-02-04 13:35:48
    Jeg har for nylig læst bogen ”Real-Time Marketing & PR” af amerikaneren David Meerman Scott. Ganske tidligt i bogen stiller Scott spørgsmålet: Er din virksomhed vinder eller taber?Kernen i bogen er at websider, e-mails, LinkedIn, Facebook, Twitter og andre sociale...
  • 2010-12-15 08:47:20
    Mange af os kender situationen i denne julegave-tid! Vi har skrevet en detaljeret liste over hvem, der skal have hvad i julegave. Vi møder velforberedte op i butikken få dage før jul blot for at finde ud af, at netop...
  • 2010-11-23 14:03:42
    Da jeg lagde ud her på bloggen skrev jeg, at jeg som udgangspunkt ikke ville tage marketing-hatten på…, men jeg kan ikke lade være! Det er nemlig blevet den tid på året, hvor mange organisationer er i gang med budgetlægningen...
  • 2010-11-08 09:33:00
    Individet overvåges uden at vide det på nettet. Tonen og linjen er klar nok i den debat, der af og til dukker op i de danske medier. Det lugter af Big Brother, formynderi og manipulation. Af og til bliver teknologien...
Profil
Lars Sander Matjeka authorimage Lars Sander Matjeka blogger om ledelse, forretningsudvikling og kommunikation, som er blandt de emner, han primært har beskæftiget sig med i sine tidligere jobs som marketing- og kommunikationsdirektør og forretningsudviklingschef

Lars Sander Matjeka er direktør for DG Media og Datagraf Communications, der begge indgår i Aller-koncernen. Han har i en årrække undervist i ledelse og marketing og er desuden aktiv som foredragsholder og bestyrelsesmedlem.

Tidligere bloggere på borsen.dk