• 2015-12-15 10:28:39
    Hvis du hverken har tid, overskud eller interesse i at læse een eller flere af de mange rapporter, artikler eller blogindlæg om marketing trends anno 2016, kan du nøjes med nedenstående korte situationsanalyse og anvisning. Her er du nu! Opmærksomheden til den...
  • 2015-09-23 15:18:56
    Lige nu kører der en programserie på DR1, hvor der sættes fokus på, hvordan det offentlige spilder penge på grund af uigennemtænkte beslutninger og dårlig planlægning. Programmet kunne dog sagtens havde udvidet med et femte afsnit med fokus på indkøb...
  • 2015-09-13 07:54:00
    Undersøgelser viser, at reklamer i dag er uinteressante, uinspirerende og irrelevante. Stigende irritation og faldende omtale er nogle af parametrene, der viser dette, og derfor skal annoncører se sig selv i øjnene og seriøst overveje deres marketingbudgetter. For man kan...
  • 2015-07-02 08:47:53
    Det årlige verdensmesterskab i reklame er netop afsluttet. Et hæsblæsende show, hvor mere end 10.000 branchefolk fra 90 lande invaderer Cannes i en uge for at hylde det bedste arbejde blandt 40.000 tilmeldte projekter ved at uddele de eftertragtede Lions:...
  • 2015-04-15 10:39:47
    Debatten om kompetencer hos branchens professionelle raser – og alle taler om, at kreativitet måske er ved at blive overhalet af dataforståelse. Men er det overhovedet den rigtige debat at have? For er de såkaldte Math Men egentlig ikke allerede...
  • 2015-03-08 11:58:15
    I en nyligt offentliggjort analyse blandt 708 marketingbeslutningsansvarlige, fremgår det, at størstedelen af annoncørerne foretrækker at sprede deres aktiviteter ud på flere bureauer, således at både reklame-, medie-, PR- og digitale bureauer er i spil. Faktisk sætter hele 50 % af respondenterne deres svar ved flere bureauer hvorimod blot...
  • 2015-01-15 10:25:03
    Er Google blevet magtfuldkommen og løber hele marketingbranchen rundt som deres trænede abekatte? Googles nordiske mærkevarechef Johan Eriksson udtaler sig på branchemediet Markedsføring den 13. januar om annoncører og bureauers langmodighed omkring digitalisering af marketingbudgetterne og mener, at der bør sættes...
  • 2015-01-12 09:27:00
    Mediebilledet har siden Gutenberg været uløseligt forbundet med den teknologiske udvikling. Derfor er et bud på danskernes medieforbrug i lige så høj grad et bud på vores brug af nye og gamle teknologier. Dette har især væres tilfældet siden ’osteklokken’ over...
  • 2013-11-19 08:27:31
    Mange nævner, mestendels i krogene, at branchens absolut største udfordring er, at kunderne in-sourcer, shopper rundt og øger antallet af samarbejdspartnere. Divide and Conquer. Presset af økonomi og interne procurement-folk. Drevet af anerkendelse og ambitioner. Fame and Money. Jeg vil omvendt...
  • 2013-11-01 13:52:29
    Du har måske også lagt mærke til positive røster inden for de seneste uger: ”Det lysner på reklamemarkedet”, skriver Jakob Larsen fra Markedsføring på baggrund af en prognose som svenske IRM og ekstern lektor Ole E. Andersen har lavet. Og...
  • 2013-02-12 11:25:02
    Danskerne har været trofaste TV-seere i mange år, men efter en voldsom vækst i TV-forbruget siden 2008 ser vi nu en faldende tendens. Den gennemsnitlige tv-seening faldt knap 2% i både 2011 og 2012. Danskernes TV-vaner er i opbrud. Mindshare...
  • 2012-03-21 12:50:00
    Holdning eller adfærd? Fagfolk argumenterer ofte lidenskabeligt om, hvad der er den primære kilde til forandring, hvad kommer først, en ændring i holdning eller en ændring i adfærd? Skal man først udfordres på sin overbevisning for dermed at skabe en adfærdsændring,...
  • 2012-01-04 11:00:46
    Det offentlige spilder millioner ved ikke at centralisere medieindkøb og lade medarbejdere uden marketing- eller medieerfaring håndtere kommunikationskampagner. Et kæmpebudget bliver til små-budgetter, som qua udbudsregler bliver udbudt alt for ofte. Resultatet er, at viden, forhandlingskraft mv. tabes på gulvet.Ifølge...
  • 2011-12-14 18:19:28
    En status på mediemarkedetDe helt store og gennemgående tendenser fortsætter ufortrødent. De traditionelle printmedier taber læsere trods omfattende ændringer og de digitale medier vinder fortsat terræn hos både forbrugere og annoncører i takt med at paletten udvides samtidig med at...
  • 2011-09-05 11:13:16
    Reklameplads er en luftig størrelse: svær at måle omfanget af og på ingen måde genanvendelig. Så ordsproget ”Man skal ikke købe katten i sækken” har altid været god latin for os, som hjælper annoncørerne med at vælge og indkøbe medieplads...
  • 2011-03-25 14:11:06
    Jeg beskrev i mit sidste blog-indlæg, at de danske annoncører – modsat forbrugerne – har været mere tilbageholdne med at benytte de nye medier. Men så til gengæld pludselig har kastet sig hovedkulds over dem. Og at det var bekymrende,...
  • 2011-03-09 11:42:00
    Sidste år var på mange måder ligeså skelsættende som kriseåret 2009. På globalt plan blev den totale nedsmeltning i reklameforbruget stort set genoprettet i 2010. Det er ganske uhørt og særligt, når udligningen i den globale økonomi fortsætter ufortrødent. Hele...
Profil
Martin Rasmussen authorimage Martin Ove Rasmussen er adm. direktør for medie- og kommunikationsbureauet Mindshare, som han etablerede på det danske marked for mere end 15 år siden. Og ansvarlig for alle aktiviteter i Norden siden 2013.

Har fungeret som underviser gennem mange år og er en ivrig branchedebattør. Kommenterer, mener og giver faglige indspark om udviklingen inden for marketing, kommunikation og medier på baggrund af mere end 25 år i kommunikationsbranchen.

Som én af de absolut mest erfarne mediefolk i Danmark har Martin et solidt indsigt i det danske medielandskab.


www.mindshare.dk

Kontakt Martin Ove Rasmussen

Tidligere bloggere på borsen.dk