Likes kan ikke betale løn, så hvorfor overhovedet bruge tiden på det?

Steffen Hedebrandt

Som jeg fortalte i denne blogpost, er et af Airtames strategiske marketingmål for 2018 at forbedre vores content marketing væsentligt.

“Hvad er content marketing,” tænker nogen måske?

I min optik er det produktion af digitalt indhold til hjemmesider og sociale medier. Altså - produktion af tekst, billeder, grafik og video.

Til dette har vi ansat en stærk profil med flere års relevant erfaring, vi har ansat en dygtig skribent, har allerede en video-mand ombord, og designeren til teamet skriver forhåbentlig snart under på kontrakt.

Holdet er sat. Det er tid til at skabe resultater.

Likes betaler ikke lønninger

I en vækstvirksomhed som Airtame, der ikke har mange års opsparet egenkapital at læne sig opad, er der en række faktorer, der gør sig gældende.

Først og fremmest er den marketinginvestering, der laves, nødt til at give målbare, økonomiske resultater. Likes betaler ikke lønninger, det gør salg.

Vores kommercielle mål i år er at fordoble vores omsætning.

Mere indirekte og svært målbart skal vi forbedre os relativt mere end vores konkurrenter gør.

Endvidere skal vi strategisk blive meget bedre til content markedsføring, da vores største lead og salgs-driver er betalt annoncering.

Skulle Facebook eller Google udelukke os fra deres reklameplatform, ville det være en stor udfordring for os. At lave Airtame til et medie, der konstant udgiver relevant content for vores målgruppe, vil derfor mindske denne risiko.

Tanken - og frygten - der ligger og lurer under overfladen er naturligvis, om denne satsning på at producere mere digitalt indhold kan betale sig. Sagt på jysk: Kan vi tjene penge på det?

Vi er kommet igennem de sidste to år med mere end fordoblinger af årets omsætninger ved at øge forbruget af reklameindkøb hos Facebook og Google. I dag er vi tæt på et syv-cifret månedligt forbrug på disse platforme.

Kan vi ikke bare fortsætte med betalte reklamer? Jo, noget af vejen vil det nok gå.

Vores motivation for at satse på mere og bedre content er derfor todelt.

Først og fremmest vil vi gerne være mindre afhængige af den betalte trafik.

Dernæst  ser vi en aftagende nytte af at blive ved med at skrue op for de betalte kanaler. Ingen marketing virker for evigt-reglen er på spil. Det hjælper ikke at vise reklamen 20 gange i stedet for 19. Virksomheder flokker til Facebook for at lave reklame og driver prisen per klik op.

Der er grænser for hvor ofte man kan sige, at kabler er dumme

Vores første mål er at øge produktionen af indhold markant. Det være sig alt fra tekst, billeder eller video.

Med denne første ambition om høj kvantitet kommer den næste udfordring: Hvordan opretholder vi en høj kvalitet i det vi udgiver? Sagt på en anden måde, hvilke typer indhold gider vores målgruppe kontinuerligt at blive eksponeret for?

Kort beskrevet er vores målgruppe mennesker ansat i virksomheder og skoler med jobtitler i kategorierne IT og teknologi. Yderligere kan vi se, at de fleste med ovenstående jobtitler er mænd i alderen 25 - 45 år.

Et brand er, som sagt af mange og på forskellig vis, summen af alle de interaktioner som folk har med din virksomhed. Her udtrykt af Bill Macaitis tidligere CMO hos Zendesk, Slack og Sales:

Når vi øger mængden af indhold som vi udgiver, øger vi samtidig mængden af møder hver følger har med vores virksomhed. Det er en mulighed og det er en trussel. Enhver interaktion med et brand påvirker opfattelsen af samme brand eller virksomhed:

Derfor er der grund til at spørge sig selv om kvaliteten af det indhold som bliver udgivet tilstrækkelig relevant for modtageren.

Kan irrelevant indhold eller kontinuerlige gentagelser af samme kedelige budskab i yderste konsekvens medføre, at nogen vil lade være med at købe Airtame? Hvis dette er tilfældet, så er mere indhold ikke automatisk positivt og derfor skal vi både træde varsomt og gøre os umage.

Omvendt, så er vi også overbeviste om at i nutidens hektiske informationsstrøm om vores alles opmærksomhed, så bliver man sjældent belønnet for lav aktivitet.

Det er godt eksemplificeret ved den dalende rækkevidde for Facebooksider. Kun omkring 5% af de der har liket din side, ser i dag det post du laver, medmindre du betaler Facebook for yderligere eksponering.

Et eksempel på vores øgede antal af posts kan du se her på vores instagram. Her forsøger vi at servere lidt let fordøjelige posts, der blot har til formål at melde os ind i den daglige strøm af tommelfingerscrolls.

Disse ikke-seriøse, ikke-i-kernen af hvad Airtame er posts har allerede affødt de første interne spørgsmål.

Hvorfor er det netop os der skal poste dem? Skal vi ikke passe på ikke at virke useriøse?

Mit ærlige svar er, at jeg ved endnu ikke om vi er på den rigtige kurs, men det er derfor vi tester den.

Jeg ved dog at vi ønsker høj kvalitet og kvantitet i udgivelser. Skulle jeg vælge en slagside af de to, så tror jeg faktisk det er lidt bedre, med lidt højere kvantitet, end lav kvantitet med meget høj kvalitet.

Digital kommunikation og sociale er ikke som den gammelgrå pressemeddelelse. Det er anderledes. Hvert et komma behøver ikke at sidde lige i skabet. Her er ikke tale om fondsbørsmeddelelser. Det bør være okay at lege. Ja, jeg tror faktisk det bliver belønnet.

Det, at vi leger, og tør bevæge os uden kerne-Airtame posts, sætter os i kontakt med mennesker som vi måske ellers ikke vil nå. Håbet er, at når det skulle være relevant for dem, da vil tænke på Airtame, når de skal bruge et produkt, der kan hjælpe med trådløs streaming i virksomheder og skoler.

Samtidig, så er jeg også overbevist om, at vi ikke må glemme at demonstrere superior produktviden. Ingen må være dygtigere end os i vores branche.

Hvordan får vi content produktion til at skabe omsætning?

Vores indledende bud på hvordan en øget indholdsproduktion lyder nogenlunde som følger.

Top of mind: Vi kommer til at være mere top-of-mind hos vores følgere på grund af intensiveringen af posts. Det er godt, fordi da der kan være variende tidslængder af købsrejsen for et produkt af Airtames kompleksitet. Alt fra budgetperioder, chefer åbenhed for digital transformation og så videre kan spille ind. Dette aspejles tydeligt i vores Google Analytics, hvor det fremgår tydeligt at førstegangsbesøgende sjældent køber noget hos os, hvorimod kommer du tilbage flere gange, så 5 til 10-dobles chancen for at du køber hos os.

Bedre retargeting: Vi vil begynde at give hver eneste URL på Airtame.com en kategori. Eksempler kan være skoler, virksomheder, digital signage eller noget fjerde. Disse kategorier kan vi efterfølgende bruge til at servere ny relevant indhold til personen der besøgte vores side. Eksempelvis kan vi se at personen har interesseret sig for vores sider med indhold omkring skoler, så skal vi nok viser videoer på Facebook omkring Airtame i skoler. Dets flere interaktioner du har med vores brand, dets tættere burde du komme at købe vores produkt.

Større publikum: Vi vil løbende begynde at følge udviklingen i det vi kalder content kpi’s. Altså tal der siger noget om antallet vi kan tale til (audience) og mængden af viden som bliver konsumeret på Airtame.com (educate i skemaet herunder). Det vil vi gøre for at kunne blive klogere på at sammenhæng mellem det vi gør og de resultater det kaster af sig:

Det er så langt vi er kommet med at bygge brand og øge content produktion. Jeg skal nok vende tilbage, når vi er blevet endnu klogere.

For nu, så vil jeg super gerne hører fra dig, hvis producerer indhold og bygger dit brand på internettet og via sociale medier. Del gerne dine tanker om blogpost nedenfor.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.

Få Steffens indlæg
som RSS-feed her