Shop forsikringer, når du køber hundemad

Susanne Møllegaard

Der sker noget i den danske forsikringsbranche. I mit sidste blogindlæg kunne vi byde velkommen til Maersk som kommende spiller på forsikringsmarkedet. I dette indlæg vil jeg fremhæve Coops nye samarbejde med Topdanmark, der skal gøre det muligt at shoppe hundeforsikringer, hvor du køber hundemad. Som du kunne læse i Børsen i går, er det en strategi, der over de næste fem år forventes at gøre 50.000 af Coops 1,75 mio. medlemmer til forsikringskunder.

Samarbejdet mellem Coop og Topdanmark er ikke det første af sin slags. Tværtimod.

Dansk Supermarked samarbejder med Gjensidige, OK samarbejder med GF Forsikring og FDM samarbejder med Tryg. Derudover er der utallige eksempler på bilmærkeforsikringer, ligesom de fleste fagforeninger tilbyder forsikringsordninger. Banker og realkreditinstitutter har tilsvarende haft forsikringer på hylden i mange år.

Samarbejdet mellem Coop og Topdanmark bliver helt sikkert heller ikke det sidste af sin slags. Det repræsenterer nemlig en af de fem kilder til radikal forandring af konkurrencen i branchen, som jeg synes, man begynder at se konturerne af nu. Læs eventuelt mere om analysen af dem i mit sidste indlæg her på bloggen.

Forsikringsbranchens direktører ser ud til at være enige i dette. Ændringer i distributionskanalerne fremhæves nemlig som en af de væsentligste kilder til disruption i PWC’s seneste CEO survey.

Det karakteristiske ved denne udvikling er, at en i forvejen stærk kunderelation udnyttes som ny distributionskanal for forsikringer, hvilket på mange måde ændrer gamet for forsikringsselskabet.

Det skaber en sårbarhed, fordi ejerskabet til kunderelationen ligger hos samarbejdspartneren og stiller krav om, at organisation, kultur, systemer og kundebetjening tilpasses til den nye rolle som underleverandør til et andet brand.

Men for den, der lykkedes med disse tilpasninger, åbner det samtidig op for nye gode muligheder for at kapitalisere på den specialiserede kompetence det rent faktisk er at drive lønsom forsikringsdrift.

 


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.

Få Susannes indlæg
som RSS-feed her