Har vi glemt det strategiske fokus?

authorimage
BLOGS
Af: Christian Engelsen
22. okt 2011
Finansiel og økonomisk turbulens har bragt helt nye og anderledes udfordringer på bordet i de danske virksomheder. Topledernes primære fokus er på problemfelter som risikostyring, hårdere kontrol med bundlinjen, fokus på responsstrategier samt fastholdelse og motivation af de bedste medarbejdere. Under normale omstændigheder indarbejdes disse operationelle fokusområder som en integreret del af virksomhedens strategiske fokus. Men finanskrisen har vendt op og ned på den vante tilgang. Pludselig har løsningen af enkeltstående problemstillinger fået et overordnet fokus og en direkte forretningskritisk indflydelse på virksomheden, hvormed mængden af potentielle farer er ekspanderet voldsomt. Det er klart, at det virker mindre indlysende at afsætte store ressourcer til planlægningen af langsigtede strategier for virksomheden, når det primære fokus ligger på umiddelbar overlevelse. Så drejer det sig nemlig om at vinde de små kampe. Virksomhedsledere må lege brandmænd og kæmpe hårdt for at slukke de små ildebrande som led i hverdagens kamp for overlevelse. Men spørgsmålet er, om man som virksomhed risikerer at miste sit marked eller sin markedsposition, imens man igennem længere tid retter blikket indad mod driften. Pointen er i virkeligheden, at verden flytter sig i et hurtigere tempo end nogensinde før, og dermed er det essentielt at have begge hænder på rattet og fokus på vejen – selvom man fra tid til anden risikerer at skulle have skiftet et fladt dæk. Det er ikke nok at være verdensmester i at skifte flade dæk – man skal kunne læse kortet og finde den rigtige vej, ellers vinder man aldrig kapløbet. I realiteten vælger virksomhedsledere mellem at fokusere på det nære frem for det visionære, når blikket udelukkende rettes indad og imod de enkeltstående problemstillinger. For uden strategien mistes den overordnede planlægning for, hvordan virksomheden skal komme ud af starthullerne eller gøre sig konkurrencedygtig, når den økonomiske situation vender. Og derfor er det måske nu, hvor man begynder at kunne fornemme lidt optimisme i erhvervslivet, at det giver mening at fokusere ekstra meget på at give de overordnede strategier et gennemsyn, se om de er overholdt, skal revideres og danne sig det overordnede overblik igen.
Profil
Christian Engelsen authorimage Christian Engelsen er stifter og adm. direktør for Institut for Selskabsledelse, som er et eksklusivt netværk for danske topledere. Christian Engelsen har derfor et stort indblik i de aktuelle emner og problemstillinger, der optager dansk erhvervsliv.
Christian er uddannet MBA fra AVT Business School, AMP fra The Wharton School, CIBE fra Columbia Business School og er to gange udnævnt som Top 100-talent i Berlingske Nyhedsmagasin.
Tidligere bloggere på borsen.dk