Kopidiamanter skaber strid

Katerina Pitzner
BLOGS Af

For et år siden skrev jeg, i forargelse, et indlæg om De Beers chokerende kovending, da de meddelte, at de ville begynde at producere kunstige diamanter. 

Det var ikke bare mig, men en hel industri, der havde svært ved at forstå motivet, når De Beers gennem historien har været en af de største fanefører for naturlige ægte diamanter, og særligt, når de for nyligt selv var med til at skabe det nye diamantslogan ”Real Is Rare” for at hylde den ægte vare. https://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/5092/de_beers_sender_kunstige_diamanter_pa_markedet.html

Skjult agenda med positivt formål?

De Beers tiltag om selv at producere disse, har vist sig at kunne have flere formål. Det ene er at få en bid af kagen i et stærkt voksende marked. Selv om jeg er forretningskvinde, og godt kan forstå, at man må følge med udviklingen, rystede det alligevel min grundvold, at selveste De Beers lod sig forføre af Lucifer. Når man driver forretning må det aldrig blive på bekostning af ens integritet. Men måske viser det sig, at vi har overset et bagvedliggende motiv, som kan være ganske hæderligt?

 

De Beers nye laboratoriediamant koster en tiendedel 

Kineserne pumper lystigt laboratoriediamanter ud på markedet til priser, der er 30 pct. billigere end naturlig ægte diamanter. Gensalgsværdien er til gengæld lig nul. 

De Beers sælger sine kunstige diamanter for under 800 USD pr. carat under navnet ”Light Box”. Det er en femtedel af prisen på de hidtil kunstigt fremstillede diamanter og svarer til en tiendedel af prisen for en naturlig ægte diamant. Målgruppen er yngre forbrugere, som vil have et smykke til festlige lejligheder og i moderigtige farver, og ikke til store mærkedage, hvor de mener, at den naturlige diamant er bedst egnet.

De Beers konkurrenter på laboratoriediamanter jubler dog ikke lige så meget. "De Beers er ikke dumme," siger Tom Chatham, ceo for Chatham Created Gems, der har indgivet en klage til U.S. Federal Trade Commission, hvor De Beers anklages for aggressiv prisførelse. "De ved, hvordan man dyrker diamanter, men udstyret er ikke billigt. De sælger under kostpriser. "

De Beers ceo, Bruce Cleaver, siger, at han forventer, at deres laboratoriediamanter bliver rentable, men også, at de ikke bliver en stor forretning for virksomheden. Cleaver siger desuden, at strategien for at dumpe priserne på de kunstige diamanter er at understrege forskellen mellem naturlig ægte diamanter og laboratoriediamanter, for at forhindre kunders forvirring over, om de køber den ene eller den anden slags. Det er jo sød musik i mine øren. Vores branche bør være forpligtet til at oplyse, skabe tryghed og tydelighed.

 

Farlig ens

Alligevel er det risikabelt. I modsætning til andre kunstige sten som f.eks. cubic zirconia, har diamanter, der er dyrket i laboratorier, de samme fysiske og kemiske egenskaber som naturlige diamanter. De er lavet af et diamantfrø, placeret i et mikrobølgekammer, som bliver opvarmet til en glødende plasmakugle. Processen skaber partikler, der krystalliseres til diamanter i løbet af få uger. Teknologien er så avanceret, at selv diamanteksperter har brug for en særlig maskine til at skelne mellem syntetiske og naturlige diamanter, fordi de to sten er farlig ens.

Selvom De Beers strategi ser ud til at være gennemtænkt, kan ingen med sikkerhed sige, hvad konsekvensen kommer til at blive. Det værste, der kan ske er, at en kunde får købt en kopidiamant, skabt i et laboratorium på tre uger, i den tro, at den er tre til fire milliarder år gammel, og skabt af selveste Moder Jord gennem millioner af år. Det kommer under alle omstrændigheder til at fordre endnu mere tydelighed fra branchens side fremover.

Profil

Katerina Pitzner

Katerina Pitzner

Diamanthandler
Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen "Diamantjægeren – en rå verden i glimt".

Få Katerinas indlæg
som RSS-feed her