Strategipædagogisering som ledelsesdisciplin

Klaus Lund
BLOGS Af


Sticks'n'Sushi er verdensmestre i strategipædagogisering.

Strategipædagogisering er et nyt ekstra trin i den samlede strategiproces. Det er flere og flere virksomheder er ved at få øjnene op for, og det er meget nyttigt og effektfuldt.

Den kendte ledelsesguru Ram Charan har bl.a. udtalt at:

"Today, the difference between a company and its competitors is the ability to execute".

Denne sætning er der rigtig meget sandhed i. Det sværeste er ikke at lave en strategi, men at få den eksekveret. En strategi kan hurtigt kopieres, men en stærk eksekverings- og ledelseskultur tager længere tid at skabe, og dermed kopiere.

Ordet "strategipædagogisering"

Det nye trin med strategipædagogisering ligger efter strategiudarbejdelsen og før selve strategilanceringen. Ordet pædagogisering er meget nøje udvalgt, fordi det faktisk er en særlig disciplin at kunne få oversat virksomhedsstrategien, til noget, samtlige medarbejdere helt ud i yderste led af organisationen kan forstå. Ofte tales der om, at man skal finde en burning platform for at kunne kommunikere, som argument for, at vi skal forandre og videreudvikle virksomheden. Men det giver jo kun et billede af,hvorforstrategien er nødvendig. Det er i øvrigt heller ikke særligt motiverende, at det skal være en trussel, som det drivende argument.

Det nye ekstra trin i strategiprocessen – pædagogisering

I erkendelse af, at det faktisk er en særskilt opgave at arbejde i dybden med at gøre strategien pædagogisk, og for at få den ekstra attention på dette arbejde, er flere og flere virksomheder begyndt at gøre det til et særskilt arbejdstrin i den samlede strategiproces, hvorved strategiprocessen typisk kommer til at indeholde følgende trin:

Trin 1: Strategiudvikling

Trin 2: Strategipædagogisering (Det nye trin)

Trin 3: Strategilancering

Trin 4: Strategiimplementering

Trin 5: Strategiforankring.

Sticks'n'Sushi er verdensmestre

En af de virksomheder, som er rigtigt dygtige til arbejdet med strategipædagogisering, er Sticks'n'Sushi, herunder også til at anvende det i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere.

Et centralt element i enhver strategi er selvfølgelig kunderne. Rigtig mange virksomheder får ofte dette kommunikeret som noget med:

  • Kunden i centrum

  • Bedst til kunder

  • Kundefokus i alt hvad vi gør

Men ofte mangler den helt jordnære og letforståelige kommunikation om, hvad er det for en konkret adfærd, vi forventer i dagligdagen, og hvilken kultur og hvilket mindset, der skal understøtte dette.

Sticks'n'Sushi har på fremragende vis pædagogiseret, hvad de forstår ved at have et stærkt fokus på gæsterne (kunderne), herunder om hvad der er vigtigt og fremfor alt, hvilken attitude man forventer, den enkelte medarbejder har.

Lad et par citater fra deres pædagogiske kommunikation illustrere dette:

"Hos Sticks'n'Sushi ansætter vi kun folk, der har store smil og små egoer. Folk, der tænker VI fremfor JEG. Vi tilbyder et arbejdsmiljø med udviklingsmuligheder, der motiverer og en rolle i en unik atmosfære, hvor du bliver en del af et tæt fællesskab."

"Om at være tjener og bartender. Når man arbejder som tjener og bartender hos Sticks'n'Sushi er din fornemmeste opgave at være glad – hermed at være glad for at gøre andre glade. Vi bemander udelukkende vores hus med folk, der både gider gæster og kollegaer, og som ikke synes, det lyder banalt at være flink og flittig. Vi har et træningsforløb i forbindelse med opstart, for at sikre ens og flydende service i alle vores restauranter."

"Som runner (opvasker) hos Sticks'n'Sushi sørger du for evigt solskin i et pletfrit køkken. Dine kollegaer er ofte helt rundt på gulvet, men sjældent i ordenes overførte betydning, for når du er på arbejde, er alt på den rette hylde, og opvasken bliver styret med kompetent og kærlig hånd. Alle kan gøre, hvad de bliver bedt om, det er ingen kunst. Men at vide, hvornår en kollega har brug for at du gør lidt af hans eller hendes, se det er en sand runner. Som runner bliver din karmakonto fyldt godt op, og den slags har det med at føre noget godt med sig. Du skal også være helt rundt på gulvet – i ordets egentlige forstand. Man kan ikke drive en restaurant, som emmer af varm velkomst og god stemning, hvis man ikke konstant er ude på gulvet, henne ved bordene og tilbage igen. Det betyder, at vi tager værtsrollen om at være opvasker alvorligt. Vi har øje på bordene, og vi taler gerne med vores gæster.

"Om hygiejne og sikkerhed. Hos Sticks'n'Sushi bruger vi formuer på håndsæbe og vask af håndklæder. Vi vasker nemlig alle sammen hænder med samme iver som politikerne, når de skal bortforklare brudte valgløfter. Blot mere konkret og bogstaveligt."

Efter at have læst disse tekster er man næppe så meget i tvivl om, hvad det er for en ånd og kultur, der er gældende hos Sticks'n'Sushi.

Konklusion

Hvis man for alvor vil løfte pædagogiseringen, af formidlingen af virksomhedens strategi, op på et nyt niveau, så er det hensigtsmæssigt at give det sit eget trin i strategiprocessen. Hermed viser man, at det er en separat opgave, og at der er afsat tid og ressourcer til det, fremfor at man bare siger: "vi må huske, at vi i år skal gøre mere ud af formidlingen af strategien".

Held og lykke med at gøre jeres strategieksekvering til et konkurrenceparameter.

Hvis du vil have yderligere inspiration om strategieksekvering, så kan du få det i artiklen "Strategiimplementering som et Must Win Battle".

https://www.klauslund.dk/strategiimplementerings-kompetencer-som-et-must-win-battle/

kl@klauslund.dk


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.

Få Klaus indlæg
som RSS-feed her