Samfund før teknologi

Henrik Funder
BLOGS Af
Jeg har længe været optaget af, hvordan digitaliseringen og de store techvirksomheder forandrer vores samfund. Dels er det et must i min daglige rolle som marketingdirektør, at have viden og indsigt i platforme som facebook, Google og Amazon. Dels er jeg som privatperson både fascineret og samtidig også lidt skræmt af omfanget og perspektiverne.

Derfor er jeg rigtig glad for, at vi i Djøf nu har taget initiativ til TechDK Kommissionen, der skal se på nogle af de etiske og moralske dilemmaer omkring de nye teknologier. En kommission som kritisk vil se på, hvordan teknologierne og techfirmaerne kan og skal bidrage til at skabe balance i samfundet.

En balance vi ikke tror kommer af sig selv eller ved at stole blindt på de nye teknologier, men ved at vi som samfund stiller krav og sætter rammer for udviklingen. Det er ikke nogen nem opgave, fordi det er globale aktører og teknologier, der i høj grad gør en positiv forskel. Men det er nødvendigt, hvis vi skal fastholde danske værdier som tillid, lige muligheder, gennemsigtighed og retssikkerhed.

De 17, der har en plads i TechDK Kommissionen, er eksperter, politikere og erhvervsfolk med dyb viden inden for vidt forskellige felter. De har det til fælles, at de køber ind på kommissionens grundsyn: Samfund før teknologi.

Ingen tvivl om at fx en mastodont som Google på mange områder har været et forbillede, når det kommer til brugervenlighed og vidensdeling. Og har stribevis af nyttige produkter, såsom Chrome, Gmail og ikke mindst søgefunktionerne. Det samme synes jeg kan siges om facebook.

Faktisk kan det stadig forbløffe mig, hvor dygtige de er til lave produkter, der er så brugervenlige og relevante, at de er svære at undvære. Tag bare Googles søgemaskine, der næppe har en eneste alvorlig konkurrent –efter 20 år på bagen. For undskyld – DuckDuckGo bliver næppe søgemaskinernes konge foreløbig, selv om de værner mere om brugernes privatliv.

Men det er samtidig en af de ulemper, som kommissionen har øje for: At fx Google er blevet uomgængelig og nærmest dominerende, når det gælder søgning, og dermed også er en gigant, når det gælder annoncering. Ligesom facebook er en kæmpespiller, når det gælder meningsdannelse og vores sociale liv – og igen sidder tungt på annoncekronerne.

Udviklingen kan gøre tech-giganternes produkter til en slags infrastruktur, der hælder mod egentlige monopoler. Det har en af TechDK Kommissionens medlemmer, professor Phillip Schrøder, i hvert fald argumenteret for. Han vurderer, at udviklingen kan føre til mindre konkurrence og innovation, og det er bestemt en risiko, som jeg synes, vi skal se på.

Nu kunne det måske lyde som om, at kommissionen sigter imod at stikke en kæp i hjulet for store teknologivirksomheder generelt. Det er ikke tilfældet. Jeg og andre i kommissionen er også optaget af, hvad disse virksomheder og deres produkter bidrager positivt med til forbrugerne og samfundene.

Kommissionen er ikke fyldt af, hvad man kunne kalde maskinstormere eller dem, der har det svært med at store virksomheder naturligvis tjener mange penge. Flere har solid erfaring fra erhvervslivet, herunder formanden, Stine Bosse, og it-iværksætteren Thomas Høgenhaven. Og en af landets fremmeste forskere i kunstig intelligens, Thomas Bolander, er også med.

Men kommissionen vil omvendt ikke falde i den teknologi forblændede grøftekant, hvor vi benovet betragter enhver ny teknologi som et gode – uanset hvordan den bliver anvendt, og hvem den gavner. Vi synes, der er behov for en ny og mere værdibaseret tilgang til teknologien.

Vi har givet os selv en kort deadline på et år, og jeg vil ikke love forkromede løsninger på den tid. Men samfundsdebatten om teknologierne vil vi skubbe på. Og vi håber også på at kunne formulere strategier for, hvordan vi kan regulere og videreudvikle alt det nye, så de bidrager til at skabe et samfund i balance. Intet mindre.

Profil

Henrik Funder

Henrik Funder

Formand for Djøf Privat og marketingsdirektør hos Globus Wine
Henrik Funder er formand for Djøf Privat, der tæller 25.000 medlemmer. Djøf Privat er en del af den faglige organisation Djøf. Henrik arbejder til daglig som marketingdirektør hos Globus Wine. Før det var han leder i Unilever. Her på bloggen skriver Henrik Funder om salg, marketing, fremtidens arbejdsmarked, ledelse og vækst, der udspringer af uddannelse og kompetencer.


Få Henriks indlæg
som RSS-feed her