Modebranchen i dag handler kun om penge

Torsten Grunwald
BLOGS Af

Modebranchen taber bukserne, når den udtrykker, den er mere end penge, for eksempel stil og smag.

Mode er forretning. Branchen i Danmark omsætter for 50 mia kr. om året. På verdensplan sælges der årligt tøj, sko og tilbehør for flere billioner kroner.

Når aktører i modebranchen nu taler om “bæredygtighed” og “cirkulær mode”, så husk: det handler om penge.

Konkret søger modebranchen at finde en løsning på, hvordan man kan fortsætte med at tjene penge, når forbrugerne vil have, at virksomheder ikke forurener og forlanger, virksomheder behandler mennesker i den tredje verden, der syr tøjet, anstændigt.

Det er vigtigt at understrege det med mønterne i modebranchen, for man kan nemt få det indtryk, at der faktisk er mere på spil - at modebranchen har et ærinde, der rækker videre end penge. De glitrende reklamer, shows, mennesker og paroler kan være så imponerende bulder og brag, at man kunne tro, moden også har en væsentlig kulturel betydning.

For eksempel den at klæde mennesker godt på. At skabe mere stil og elegance i bybilledet. At sætte kvinder - og mænd - fri.

Men alt det er forbi i moden. Hvis det overhovedet har rigtigt været der. Siden moderne mode blev født med designeren Charles Frederick Worth i 1850’erne, har mode i store træk handlet om at skabe tøj, sko og tilbehør, man kan sælge til en forbruger. Og ikke mere.

Hvilket er, som det skal være kommercielt set. Mode er i den henseende en god, ærlig kapitalisme.

Modebranchen taber bare bukserne, når den udtrykker, den er mere end penge, for eksempel stil og smag.

En moderigtig kvinde er ikke en kvinde med god tøjstil. En moderigtig mand er ikke en velklædt mand. Det er i og for sig en banal iagttagelse. Men modebranchen er ferm til at forvirre vores dømmekraft.

Hvis modebranchen rent faktisk ville forskønne mennesker på gader og stræder, skulle den spare lidt på bling, show og goodie bags og i stedet investere i undervisningssektoren. Der kunne folk med ægte stil, viden og pædagogiske evner undervise i faget påklædningskunst, så flere mennesker lærer at se på tøj og klæde sig med bravour.

For mennesker hver især skaber en skøn tøjstil. Den kan modebranchen ikke pådutte dem.


 

Se flere blogs



Profil

Torsten Grunwald

Torsten Grunwald

Torsten Grunwald ved alt om jakkesæt, skjorter, slips og resten af herregarderoben, og på bloggen deler han ud af både aktuelle trends i herremoden og klassiske pejlemærker til det velsiddende jakkesæt og de passende sko til enhver anledning.

Siden 2004 har Torsten Grunwald skrevet om herremode for Børsen. Han driver butikken www.grunwald-true-style.com og udgav i 2014 den anmelderroste bog Den velklædte mand i samarbejde med Peter Lund Madsen. Bogen bærer samme navn som Grunwalds egen blog om god tøjstil, www.denvelklædtemand.dk.

Få Torstens indlæg
som RSS-feed her