Modebranchen i dag handler kun om penge
Modebranchen taber bukserne, når den udtrykker, den er mere end penge, for eksempel stil og smag.
Mode er forretning. Branchen i Danmark omsætter for 50 mia kr. om året. På verdensplan sælges der årligt tøj, sko og tilbehør for flere billioner kroner.
Når aktører i modebranchen nu taler om “bæredygtighed” og “cirkulær mode”, så husk: det handler om penge.
Konkret søger modebranchen at finde en løsning på, hvordan man kan fortsætte med at tjene penge, når forbrugerne vil have, at virksomheder ikke forurener og forlanger, virksomheder behandler mennesker i den tredje verden, der syr tøjet, anstændigt.
Det er vigtigt at understrege det med mønterne i modebranchen, for man kan nemt få det indtryk, at der faktisk er mere på spil - at modebranchen har et ærinde, der rækker videre end penge. De glitrende reklamer, shows, mennesker og paroler kan være så imponerende bulder og brag, at man kunne tro, moden også har en væsentlig kulturel betydning.
For eksempel den at klæde mennesker godt på. At skabe mere stil og elegance i bybilledet. At sætte kvinder - og mænd - fri.
Men alt det er forbi i moden. Hvis det overhovedet har rigtigt været der. Siden moderne mode blev født med designeren Charles Frederick Worth i 1850’erne, har mode i store træk handlet om at skabe tøj, sko og tilbehør, man kan sælge til en forbruger. Og ikke mere.
Hvilket er, som det skal være kommercielt set. Mode er i den henseende en god, ærlig kapitalisme.
Modebranchen taber bare bukserne, når den udtrykker, den er mere end penge, for eksempel stil og smag.
En moderigtig kvinde er ikke en kvinde med god tøjstil. En moderigtig mand er ikke en velklædt mand. Det er i og for sig en banal iagttagelse. Men modebranchen er ferm til at forvirre vores dømmekraft.
Hvis modebranchen rent faktisk ville forskønne mennesker på gader og stræder, skulle den spare lidt på bling, show og goodie bags og i stedet investere i undervisningssektoren. Der kunne folk med ægte stil, viden og pædagogiske evner undervise i faget påklædningskunst, så flere mennesker lærer at se på tøj og klæde sig med bravour.
For mennesker hver især skaber en skøn tøjstil. Den kan modebranchen ikke pådutte dem.

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak