Hvordan undgår vi at ramme muren i arbejdslivet?

Henrik Funder
BLOGS Af

På løbeturen kan jeg godt finde på at tjekke en besked eller mail, hvis der sker noget vigtigt på mit job eller i Djøf regi.  Det er ikke super praktisk, men jeg er langt fra alene om at bruge mobilen i situationer, hvor det var bedre, at den var uden for rækkevidde. Det ser jeg hver dag i den københavnske trafik, men det er en anden historie.

For mange af os er mobil, mail – og den flydende grænse imellem arbejde og privatliv – en helt naturlig del af hverdagen. Personligt synes jeg, at det langt hen af vejen giver mig en effektivitets og fleksibilitets dimension, som opvejer bagsiden af medaljen. De fleste af os ved godt, at det er som med alkohol – sjovt og lidt farligt på samme tid – man kan ramme muren.  

Der er desværre for mange, der rammer muren. Også blandt djøferne. Andelen af stressede er steget støt med årene. 4 ud af 10 djøfere angiver således at være stressede i hverdagen.

Men selvom vi godt ved, at den flydende grænse mellem arbejds- og privatliv er med til at gøre os stressede, så er det de færreste af os, der vil give slip på fleksibiliteten. Den fleksibilitet der gør, at vi kan have en hjemmearbejdsdag eller møde en time senere, hvis vi skal til læge eller fordi skolen holder skole-hjem-samtaler inden for almindelig arbejdstid. Den fleksibilitet der ligger i, at man kan lægge nogle ekstra timer den ene dag og trække nogle fra den næste. At man før myldretidstrafikken sætter ind kan tage afsted på weekendbesøg hos familien i en anden del af landet.  

På sin vis er vi selv med til at skrue op for tempoet i alle dele af vores liv. Arbejdslivsforskeren Anders Rastrup Kristensen peger på, at især akademikere er mesterlige til at piske sig selv – altså bagsiden af at være dedikeret til sit arbejde.

Her handler det om ens forventninger til sig selv, men også om, at mange arbejdspladser har uklare eller urealistiske mål og forventninger til den enkelte. Men igen - nogle gange har vi selv været med til at skrue kravene i vejret. Pisket os selv til at levere 10-20 pct. mere, end hvad der normalt kan leveres på en arbejdsuge. Og derved skabt en ny norm, der er uholdbar i længden. Det skal vi blive bedre til at spotte både som ledere, og når vi selv kigger indad: Hvornår de indre og ydre krav får os til at ramme muren.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er stress og depression på vej til at blive en af de største sygdomsfaktorer. Og koster allerede dyrt i sygefravær og sygedagpenge i Danmark. Derfor er der brug for øget fokus på, hvordan vi sammen med arbejdsgiverne får udviklet et mere rummeligt arbejdsmarked.

Vi kan ikke regne med at hver uge er ens, og at den ene måned er fuldstændig som den forrige. Virksomhedernes liv kører op og ned – ligesom ens eget liv. Verdensøkonomien svinger også, og nogle gange skal der lægges ekstra kræfter i jobbet for at nå i mål, mens det i andre perioder glider nemmere.

Og det samme gør sig gældende i det private liv, hvor der kan være mange forskellige forhold –  familieforøgelse, syge forældre eller noget helt tredje, der kræver ekstra tid og energi i en periode. En større forståelse og respekt for medarbejdere og lederes forskellige behov i forskellige livsfaser er vigtigt, hvis vi ønsker at fremme et mere bæredygtigt arbejdsliv med mindre stress og udbrændthed. Ikke mindst set i lyset af at nye generationer og fremtidens arbejdskraft efterspørger arbejdspladser, hvor der også er plads til et liv ved siden af arbejdet.

Jeg er sikker på, at fremtidens virksomheder vil blive belønnet med både mere motiverede medarbejdere og får nemmere ved at rekruttere unge talenter, hvis de formår at brande sig som en virksomhed med en rummelig arbejdspladskultur. En virksomhed der lægger vægt på balance mellem arbejde og privatliv, og tager højde for at livet går op og ned.     


 

Se flere blogs



Profil

Henrik Funder

Henrik Funder

Formand for Djøf Privat og marketingsdirektør hos Globus Wine
Henrik Funder er formand for Djøf Privat, der tæller 25.000 medlemmer. Djøf Privat er en del af den faglige organisation Djøf. Henrik arbejder til daglig som marketingsdirektør hos Globus Wine. Før det var han leder i Unilever. Her på bloggen skriver Henrik Funder om salg, marketing, fremtidens arbejdsmarked, ledelse og vækst, der udspringer af uddannelse og kompetencer.


Få Henriks indlæg
som RSS-feed her