Kærlighedsforsikringer? Ja, den er god nok

Susanne Møllegaard

Det er svært at finde noget mere corny inden for forsikringsbranchen end kærlighedsforsikringer. Alligevel har de eksisteret siden 2015 i Kina. De kinesiske myndigheder er ikke ubetinget glade for fænomenet, og det er muligt, at de med deres sædvanlige effektivitet ender med at gøre op med dem. I så fald ville det ærgre en generation af unge kinesere, som er vilde med kærlighedsforsikringerne.

I vores ende af verdenen forholder vi os mere materialistisk til forsikringer. Her er festforsikringer  (eller bryllupsforsikringer, som de også kan hedde) nok det tætteste, vi kommer på kærlighedsforsikringer. De dækker typisk en lang række mere materielle risici i forbindelse med et bryllup eller andre store fester. Det kan være pludseligt uanvendelige lokaler, mislykkede fotos, ødelagte gaver eller en beskadiget bryllupskjole.

Selvom jeg ikke umiddelbart spår de kinesiske kærlighedsforsikringer en stor fremtid i Danmark, så synes jeg alligevel, at der noget ved dem, som er værd at give opmærksomhed.

Hvordan virker kærlighedsforsikringen?

En kærlighedsforsikring kan eksempelvis fungere på den måde, at den udløser en økonomisk betaling, diamanter eller tusindvis af roser, hvis det forsikrede par holder sammen eller bliver gift inden for en given periode. Kærlighedsforsikringen er først og fremmest en gimmick - og så alligevel er den meget mere end det.  

Det specielle ved kærlighedsforsikringen er nemlig, at den materielle kompensation ikke er det vigtigste. Tværtimod, så er kærlighedsforsikringen noget så usædvanligt som en forsikring, hvor det at eje den træder i forgrunden. Der er endda unge kinesere, som stolt poster deres forsikringscertifikater på de sociale medier.

Umiddelbart en uforståelig adfærd, fordi vi opfatter forsikringer som et nødvendigt onde, fornuftige mennesker bruger penge på for at være på den sikre side, samtidig med at vi ærgrer os, når endnu et skadefrit år rinder ud, og pengene lander på forsikringsselskabets bundlinje i stedet for at komme os selv til gode. Til dato er jeg ikke faldet over stolte opslag om forsikringskøb. Er du?

Så hvorfor er kærlighedsforsikring anderledes? Det er de, fordi de har fokus på de unge kunders grundlæggende behov og bekymringer uden at reducere dem til et spørgsmål om økonomisk kompensation. De kinesiske aktuarer estimerer, at mere end 98 pct. af alle parforhold går i stykker inden for tre år. Når et ungt par vælger at købe en kærlighedsforsikring, er det derfor et udtryk for commitment og en manifestation af deres vilje til at overvinde de nedslående statistikker. Det er en slags præ-forlovelse, som skaber en følelse af tryghed, status og stolthed.

Tænk hvis vi kunne overføre det til andre typer af forsikringer?

Som den forsikringsnørd jeg er, kan jeg ikke lade være med at fundere over, om det kinesiske fænomen kunne inspirere til at se på forsikring og produktudvikling på en anden måde.

Tag for eksempel en børneulykkesforsikring. År efter år bliver betalingen trukket, uden at vi i øvrigt skænker forsikringen en tanke i det daglige. Først den dag, uheldet er ude, får forsikringen værdi for os. Barnets varige mén omveksles til en økonomisk kompensation.  

Hvad nu hvis det kunne være anderledes? Hvad nu, hvis en forsikring ikke bare giver en økonomisk kompensation, når uheldet er ude, men også skaber en løbende værdi i forsikringsperioden?

Bag købet af børneulykkesforsikringen gemmer sig et dybtliggende behov for at være en god forælder. En "God mor-" eller "God far-forsikring" vil måske kunne give den bekræftelse. Der er næsten ikke grænser for, hvad en sådan forsikring kunne indeholde.

Jeg kan eksempelvis med lethed forestille mig en "dit barn er sikker hos mig"-dækning, som sikrer legekammeraternes risici, når de er på besøg, eller "mit barn er sikker hos dig"-dækning, som omvendt dækker risiciene, når mit barn er på besøg hos kammeraterne. Dækningerne kan indeholde klassiske elementer fra ulykkesforsikringer, ansvarsforsikringer og/eller tingskadeforsikringer. Men hvorfor ikke supplere med adgang til udstyr og førstehjælp, hvis uheldet er ude? Eller mulighed for transport, hvis jeg selv bliver forhindret i at hente mit barn?

Jeg kan også forestille mig rådgivningsydelser, så den gode forælder altid har et sted at henvende sig, når forældreskabets usikkerhed indtræder. Samt bidrag til psykolog-bistand til barn og/eller forælder, når skilsmisse, bulimi, mobning eller bare teenager-vanskeligheder gør livet svært.

Og jeg ser flere "forsikringsbare" konsekvenser for barnet, hvis mor og far bliver skilt eller en af dem mister arbejdet. Det kan for eksempel være kompensation for forøgede transportudgifter, børnepasning eller manglende evne til at betale for privatskole og fritidsaktiviteter.

Certifikatet for "God mor-" eller "God far-forsikringen" ville tilmed kunne gøre sig rigtigt godt på de sociale medier sammen med billederne af far-søn-selfien, speltbollerne og de seje sportspokaler.

Har du bedre forslag?

Det er meget muligt, at du kan komme på et væsentligt bedre forslag end jeg, også indenfor andre områder end børneulykkesforsikring. Men tænk engang, hvis det faktisk var muligt at skabe forsikringer, som kunderne er stolte over at eje.

Ville det ikke gøre livet i et forsikringsselskab meget sjovere?

 

 

Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.

Få Susannes indlæg
som RSS-feed her