Pandora skal kommunikere andet end gode tal

Pandora skal kommunikere andet end gode tal
Arkivfoto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
BLOGS Af
Der er nok at se til for Pandoras nye topledelse, hvor CFO Anders Boyer sammen den nyansatte COO Jeremy Schwartz, er sat til at lede Pandora, indtil man har fundet en ny CEO. Både medier og aktionærer er på nakken af Pandora, hvor aktiekursen har lavet massive udsving de sidste tre år. Og det er mere end bare gode tal, der skal leveres. Pandora mangler at fortælle en skarp historie om produkter og strategi.

At se på Pandoras kursudvikling de seneste år er ligesom at studere en af de helt hårde bjergetaper i Tour de France. Det er gået massivt op, men desværre ligeså massivt ned igen. Lige nu er det de færreste, der kan gennemskue, om man har ramt bunden, eller om der kommer endnu en nedkørsel for de hårdtprøvede aktionærer.

Selvom Pandoras smykker er et forholdsvist enkelt produkt, er det de færreste, der helt kan gennemskue forretningen og markedsforholdene for Pandora. Derfor er børstæskene til aktien også så massive, når Pandora ikke lever op til de guidelines, de selv har sat. For ser man isoleret på Pandoras regnskaber, så går det jo egentlig fint. Pandora både vokser og leverer et fint overskud. Men når man i foråret lover stor vækst, og allerede i August må nedjustere forventningerne, så går markedet i panik, når forretningen samtidig er mere end svær at gennemskue.

Kina, Shine & planer
Det hjalp kun en anelse på aktiekursen, da bestyrelsen sagde farvel Anders Colding Friis og indsatte CFO Anders Boyer og COO Jeremy Schwartz som ny midlertidig topledelse fra den 1. september. Men om makkerparret får 1 eller 12 måneder som topledere ændrer ikke på, at der behov for strategisk skarp kommunikation om Pandoras fremtid. Det handler ikke kun om at levere tal – der set i lyset af de forventninger, man meldte ud i foråret, nærmest kun kan skuffe i de kommende kvartaler. For Anders Boyer og Jeremy Schwartz handler det om at sætte en retning, kommunikere den klart og dermed genskabe aktionærernes tillid.

Pandora lancerede i foråret en ny kollektion. Det var formentlig den, der skulle have taget verden, og i særlig grad Kina, med storm og skabe den vækst på op til 10%, man havde guidet markedet om. Men det er bekymrende svært at finde beskrivelser af, hvordan det går med den nye kollektion. For hverken Pandoras regnskaber eller den øvrige kommunikation giver svar på det.

I Pandora satser man massivt på særligt det kinesiske marked. Man har tidligere meldt ud, at både potentiale og marked går som forventet i Kina. Men alle der har forsøgt sig på det kinesiske marked ved, at det ikke bare er svært – det kan også vende lynhurtigt.

Når væksthistorien slutter, må man skrive en ny historie
Men vigtigst af alt: Pandora er nødt til at kommunikere skarpt, hvordan man vil gøre virksomheden mere transparent og organisationen mere smidig. I forbindelse med halvårsregnskabet i August præsenterede man en plan, der skulle spare 150 mio. kroner og ville koste 397 medarbejdere jobbet – de fleste i Thailand. Besparelser kan være nyttige nok, men det centrale i planen var at styrke rapporteringen og organisationen – og få Pandoras organisationer til at arbejde bedre sammen. Det er i høj grad den plan, Anders Boyer og Jeremy Schwartz skal levere på, fra på fredag.

Nu er der for så vidt ikke noget nyt i, at der er uro omkring Pandora. Det har der egentlig altid været. Men det var egentlig lykkedes for Anders Colding Friis at sikre ro ved at levere en fantastisk vækst-historie gennem de seneste tre år. Men når den historie slutter, er det bydende nødvendigt at fortælle en ny. Det er den primære kommunikationsopgave for den nye Pandora – topledelse.

 

Se flere blogs



Profil