Uforudsigelig marketing kan du holde for dig selv

Steffen Hedebrandt

Vejret lader til at være enig med mig: sommerferien er slut. Det er den i hvert fald for mit vedkommende Tilbage til arbejde. Tilbage til tasterne. Tilbage til tallene.

I første halvdel af 2018 nåede vi 99 pct. af vores omsætningsmål, hvorfor vi er godt på vej mod vores årsmål: En fordobling af 2017's omsætning. Udfordringerne var store, lige så var læringerne og udbyttet af dem. Vi nåede dog i mål.

Et par af de marketinglektier, som jeg tager med mig med er:

  • At det er utrolig svært at opretholde samme profit på din markedsføring, når du skalerer forbruget aggressivt.

  • Content marketing tager lang tid at opnå positiv "return of investment" på. Vi producerer mere og bedre digitalt indhold end nogensinde. Vi har en håndfuld medarbejdere, der distribuerer det. Alligevel tager det lang tid før det kravler op gennem Google på de vigtigste søgetermer. Content marketing er et marathonløb og det er bare om at holde snuden i sporet og fliden høj.

  • Sporingen af hvilken marketingkanal, der virker bedst, bliver sværere og sværere eftersom flere og flere kanaler bidrager. Attribuering af marketingeffekten er stadig en af de sværeste discipliner.

Hvor forudsigelig er din marketing?

Nu ser vi fremad og skal vurdere, om vi resten af året tror, at vi kan nå de mål, vi satte ved årets start. Derfor bliver jeg som marketingchef, når jeg lægger budgetter og vurderer deres realisme, nødt til at overveje, hvor sikker jeg er på, at hver kanal eller projekt vil bidrage til vores omsætning.

Helt uvidenskabeligt, dog erfaringsbaseret, vil jeg mene, at marketingmetoderne i dag kan inddeles i følgende pyramide, fra forudsigelig til uforudsigelig effekt:

I Airtames tilfælde, da vi er en mindre virksomhed uden mange års opsparet overskud, har vi en forkærlighed for marketingprojekter, som er i den mere forudsigelige ende af skalaen. Det betyder, at vi til daglig kun beskæftiger os med de nederste dele af ovenstående pyramide.

Særligt er vi glade for PPC (pay per click), hvor kan definere nogle kriterier for, hvad vil vi vil betale per klik. På den måde er vi garanteret, at vi ikke taber penge, når vi køber marketing ad denne vej.

Næsten lige så forudsigeligt er content (indhold på vores hjemmeside) og SEO (søgemaskine optimering, underforstået søgninger på Google). Ved hjælp af forskellige værktøjer kan vi undersøge, hvor mange der både globalt og i udvalgte lande søger efter bestemte emner og dermed sikre os, at de artikler, vi skriver, handler om denne søgeadfærd.

Forsøg på virale kampagner, brede radio/tv-kampagner, sponsorater og lignende, det lader vi så andre virksomheder om.

Tre ting du skal overveje når du vælger marketingkanaler

Når jeg så skråsikkert kan sige, at vi bruger visse marketingkanaler og ikke andre, så skyldes det, at vi efterhånden har stor erfaring med, hvor og hvordan vi skal skaffe kunder.

I vores tilfælde er vores målgruppe primært mænd i alderen 25-50 år, med interesse for IT. Hedder deres jobtitel noget med IT, så er det endnu bedre.

Og med det in mente skal du altså ikke tage mine ord for gode varer i forhold til, hvad der virker i din virksomhed.

I stedet synes jeg du skal overveje følgende:

Hvilken type virksomhed er du?

Hvis du er en supermarkedskæde med kunder og butikker i hele landet, kan brede medier som TV og radio godt give mening.

Hvilken type produkt skal du sælge?

Sælger du hvide t-shirts, vitaminpiller, transport og lignende ting, som alle mennesker anvender, giver det også mening at bruge brede medier.

Hvor mange penge har du?

Hvis du er en virksomhed med en stor marketingpengepung, kan du godt tillade dig at anvende traditionelt set dyre marketingkanaler og have større tålmodighed med, hvornår reklamekampagnen skal betale sig tilbage.

Er du iværksætter eller en mindre virksomhed, så vil jeg til enhver tid starte med digitale reklamer, hvor du meget præcist kan målrette dig specifikke segmenter af potentielle kunder og sandsynligvis se en hurtigere effekt af reklamen.

Vil du vide mere om, hvordan du kan komme i gang med vækst gennem marketing, så læs dette post.

Jeg vil rigtig gerne høre, hvordan du arbejder med marketing, budgetter og deres forudsigelighed i kommentarsporet her nedenfor.

Har f.eks. tv eller influencermarketing en meget forudsigelig effekt på dit salg, ja, så giv endelig også lyd nedenfor.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.

Få Steffens indlæg
som RSS-feed her