Hvad er Mette Lykke og Martin Thorborg værd?

Michael Stausholm

I dag handler iværksætteri ofte om funding og værdiansættelser, før der foreligger et reelt salg af varer eller ydelser. Iværksættere ligger søvnløse og drømmer om det forjættede trecifrede millionbeløb. Alle taler om kloge penge og investorer, men ofte ender det med en syndikeret investering fra så mange forskellige businessengle, at det umuligt kan give ret meget anden værdi end pengene. Det viser sig desværre ofte at være en alt for kortsigtet plan.

En af de ting som mange iværksættere tænker over her i løbet af ferien er finansiering. Hvor skal pengene til at sætte turbo på væksten komme fra?

Udover det der burde være mest naturligt, nemlig at fokusere på salget, så ligger fokus hos mange iværksættere på at rejse nye og flere penge. De tænker på investorer.

Der er dog en mulighed som de færreste overvejer, fordi de fokuserer på procenter og den højest mulige værdiansættelse.

Den operationelle investor

Investeringen i Too Good To Go er et godt eksempel. Folkene bag den geniale app havde is i maven, og fik de rigtige investorer med. Men allerbedst var det, at de fik Mette Lykke - tidligere Endomondo - ind som investor og adm. direktør. Utvivlsomt til gengæld for en lavere værdiansættelse.

På den måde fik de ikke bare penge, men også en CEO, som havde erfaring med at opbygge en app-virksomhed fra bunden. Siden Mette Lykke’s indtræden er det kun gået fremad for Too Good to Go, og de har uden tvivl undgået mange af de fælder, som nye app-virksomheder kan falde i.

Lær af andres blindgyder

Heldigvis ser jeg også andre, der tænker i operationelt kloge penge frem for de store og hurtige. Lige nu forhandler jeg med en udenlandsk startup, som kontaktede mig for et par måneder siden med et ønske om, at jeg blev involveret. Stifteren har fulgt Sprout og ønsker at drage nytte af den erfaring, netværk og de ressourcer, jeg har.

Det betyder, at vi nu er ved vejs ende i en relativ smooth og hurtig forhandling, da ejeren nok ønsker en vis investering, men er klar over, at det bliver til langt under den værdi, han realistisk kunne forlange.

Hans ønske har været at få mig og sekundært Sprout med. Fordi vi selv har taget rejsen og dermed har taget op og nedturene, fundet vej ud af blindgyder og kan bidrage på en anden måde, end hvis han kun var gået efter penge.

Omvendt er virksomheden interessant for mig, fordi den står bag et produkt lavet af et patenteret materiale, som kan være med til at løse det voksende plastproblem, verden kæmper med. Det ligger fint i tråd med bæredygtige blyanter, som vi i dag har bygget op med salg til over 60 lande.

Thorborgs ekspertise hjalp Dinero til at flyve

Et andet eksempel på kloge penge er Martin Thorborgs investering i Dinero.

Hvad de fleste måske ikke ved er at, Dinero oprindelig var en ide undfanget af et par unge gutter, som ville gøre regnskab til noget alle, og ikke kun bogholdere, kunne arbejde med. Deres startup hed Kassekladde.dk og ideen var god, men det var først da de tog fat i Martin Thorborg, at projektet tog fart.

Martin Thorborg så den gode ide, havde tiltro til stifterne, og mod 50 pct. af det, der reelt bare var en ide, skød han viden, netværk, husly og en programmør ind i selskabet, der siden blev til Dinero.

50 pct. kan lyde af meget, men er jo ikke meget af ingenting, og da Dinero nogle år senere blev solgt for det forjættede trecifrede millionbeløb, tvivler jeg på at de oprindelige idemagere og medejere har fortrudt at de henvendte sig til Martin Thorborg.

Glem værdiansættelsen - fokusér på ressourcerne

Jeg har faktisk forsøgt at komme på flere eksempler på operationelt kloge penge, men det er ikke så ligetil. Mange startups får tilført kapital fra en eller flere businessengle, hvis de er så heldige at få en investering. Andre bruger år på at lede efter den rette investor, men sætter prisen så højt, at det aldrig lykkes.

Derfor er mit råd til dig som iværksætter: Når nu du til at starte med søger funding og investering til din virksomhed, så prøv et øjeblik at glemme alt om værdiansættelsen. Se på hvad det er DU har brug for af ressourcer i din rejse mod de mål du har sat dig.

Det er vigtigt at tænke stort og drømme endnu større, men allervigtigst er det at starte småt. Det vil sige med udgangspunkt i en meget lavere værdi, end du måske lige nu forestiller dig.

Dermed øger du sandsynligheden for, at du i næste runde kan forlange en væsentligt højere værdi på grund af det netværk og de ressourcer den rigtige investor i første omgang bringer til bordet.

 

 

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.

Få Michaels indlæg
som RSS-feed her