Hyper vi startups for meget?

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Elisabeth Holmes var i begyndelsen af 00erne én af verdens mest hypede iværksættere. ”Den nye Steve Jobs” blev hun ofte kaldt, nok også på grund af, hun altid var iført sort rullekrave, præcis som Jobs.

Holmes startede Theranos som 19-årig med en vision om at skabe ny blodprøveteknologi, som kunne forandre verden ved at analysere blodprøver for en lang række forskellige diagnoser – blot ved hjælp af et par få dråber blod.

Holmes fik på denne baggrund skabt Theranos og rejst mere end fem mia. kr., fra investorer, og virksomheden blev på toppen vurderet til at være 55 milliarder kr. værd. Ifølge Forbes var hun verdens yngste, kvindelige, selvskabte milliardær med en formue på næsten 30 milliarder kr. i Theranos-aktier.

Det lyder jo som et fantastisk eventyr, ikke? Hvor er Holmes og Theranos så i dag?

Problemerne begyndte at rulle

Theranos er nu under afvikling, Holmes er ikke længere CEO og et utal af investorer, samarbejdspartnere og myndigheder rejser krav på krav mod selskabet og Holmes.

Problemerne for Theranos begyndte, da Wall Street Journal journalisten John Carreyrou i 2016 begyndte at rapportere om, at den integrerede teknologi, som firmaet havde udviklet til at analysere blodprøver, var alt for upræcis og ude af stand til at leve op til det lovede. I virkeligheden brugte Theranos traditionelle metoder til at analysere de fleste blodprøver.

Det hele var skuespil.

Hyper vi for startups for meget?

Årsagen til min lille oprulning af Theranos-historien er, at jeg for nylig fik læst bogen ”Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup”, skrevet netop af John Carreyrou.

Og det fik mig ærligt talt til at tænke lidt over, om vi hyper startups for meget. Nu er Theranos et ekstremt tilfælde, men alligevel et godt eksempel på, at hype kan blive giftigt, og har det med at opløse en hver form for fornuft eller kritisk sans.

Herhjemme ser vi nok ikke helt samme skala, men alligevel kan de fleste nok huske, at begejstringen for eksempelvis bitcoin nok er anderledes nu, end for blot få år siden.

Det her med hypen blev i hvert fald ret synligt for mig for nyligt, hvor man her i Børsen kunne læse, at Danmark brager frem som attraktiv søfartsflag, og der alene i de tre første måneder af 2018 blev hejst dannebrog på mere end 2 mio. bruttotonnage. Men det var vel stort set også det eneste medie, der dækkede den nyhed. Historien om en fantastisk vækstskaber, milliardindtjening, Danmark som en del af verdenseliten, og et stærkt samarbejde mellem det politiske etablissement, Danmarks Rederiforening, brancheaktører etc. var ikke ligefrem breaking news. Men samtidig kørte der en god håndfuld historier om startups, der havde rejst et par millioner.

Jeg er med på, at det er nye og innovative måske er mere spændende at læse om end gamle virksomheder, der fortsat laver dét, de lavede for 20-30 år siden. Men nogen gange kunne man måske godt savne lidt mere proportionalitet i dækningen, ift. hvad der skaber vækst nu, og hvad der - måske - engang kommer til at skabe vækst i fremtiden.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.

Få Jans indlæg
som RSS-feed her