Bankdamen Helle blev disruptet

Annette Franck
BLOGS Af

Det er barsk, når teknologi disrupter en arbejdsplads. Her er historien om Helle, der blev fyret, fordi banken digitaliserede. Hun havde brugt så mange år på at blive super dygtig til noget, der på kort tid blev overflødigt. Så røg hun ud med en pose penge i baglommen. Sådan kan vores arbejdsmarked ikke fungere fremover under den digitale transformation.

To år efter fyringen er hun stadig dybt påvirket. Helle var så dygtig til sit job i banken, at hun fik store bonusser oveni den høje løn. Hun havde været ansat i årevis og fik ros. Indtil hun altså blev fyret. 

"Jeg fik en stor "pakke", så i starten tog jeg en pause," fortalte hun. Men da hun gik i gang med jobsøgning, kom de mange afslag. I dag er selvtilliden i bund, og troen på fremtiden væk.

"Det er min alder. De vil hellere have en på 27 end 52 år. De tør nok ikke ansætte nogen med så meget erfaring," mente hun. 

Helle blev "disrupted"

Men hvad nu, hvis det ikke handler om hendes alder? Eller person? Men om at det job, Helle blev fyret fra, ikke eksisterer længere. Derfor er hendes kompetencer og erfaringer ikke relevante. 

Hun blev ikke fyret, fordi det gik skidt på hendes arbejdsplads, så hun bare kunne søge et tilsvarende job hos konkurrenten. Hun blev heller ikke fyret pga. sin adfærd.
Hun blev fyret, fordi den ydelse, hun arbejdede med, blev digitaliseret, og kundernes behov ændrede sig. Ja, måske blev hun netop fyret, fordi hun havde brugt så mange år på at blive super dygtig til noget, der på kort tid blev overflødigt.

Det har et navn: Disruption. Helle blev erstattet af en enklere og billigere digital løsning. En helt afgørende erkendelse, når Helle skal forstå sin situation, og den opgave hun kæmper med i dag. 

Massegrav

I dag står Helle alene med opgaven at skaffe et nyt job. Banken har betalt "aflad" i form af en aftrædelsesordning efter aftale med fagforeningen. Sådan fungerer arbejdspladser og arbejdsmarkedet. Men jeg har set nok til at advare om, at det ikke fungerer længere for nogen parter. I de kommende år kan vi stå med en "massegrav" af skæbner og dyb mistillid mellem arbejdsgivere og arbejdstagere, hvis vi ikke ændrer på denne fremgangsmåde i omstillingen af arbejdspladser. 

Fyrede medarbejdere går i stykker på chokket over afvisningen fra arbejdspladsen gennem mange år. Det tager alt for lang tid for den fyrede at erkende, at udfordringen er langt større end at finde et nyt job, nemlig overhovedet at finde en ny plads på arbejdsmarkedet. 

Arbejdspladser vil blive udfordret af mistillid, for Corporate Social Responsibility klinger hult, når arbejdspladsen helt lavpraktisk budgetterer med omkostningen ved at fyre folk i bundter fra funktioner, der digitaliseres eller "skrives ud af strategien". 

Det skaber også kynisme, når virksomheder laver "employer branding" for at tiltrække unge med andre faglige profiler, mens de erfarne med overflødige profiler systematisk bliver fyret. De unge fanger jo nok også kynismen og den forlorne CSR, for det kan jo være deres søde faster Helle, som er så ulykkelig over at blive fyret efter mange år i banken. 

Omstilling til alle parter

Komplekse problemer har sjældent enkle løsninger. Derfor er der vanskelige omstillinger i vente til alle parter: Alvorlige overvejelser og svære opgaver til både arbejdsgivere, lønmodtagere og fagforeninger. 

Det er livsfarligt, hvis ikke alle parter tager opgaverne og ansvar i tide. Helle havde med stor sandsynlighed ikke en chance for at se udviklingen komme, for arbejdspladsen gennemførte digitaliseringen diskret, prioriterede at holde "ro" i organisationen, og måske valgte hun at vende det blinde øje til udviklingen. Sådan skal det ikke være, for omkostningerne er for store. 

Omstillingerne vil ske alle vegne, og kræve noget af os alle, både arbejdstagere, arbejdsgivere og fagforeninger. Det skriver jeg om i denne blog her på Børsen: Kæmp for retten til at være med i disruption.  

Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.

Få Annettes indlæg
som RSS-feed her