Bil på abonnement. Er du klar?
Er jeg mon den eneste, der kan mærke stikket i hjertet ved tanken om at give slip på mit bilejerskab? Formodentligt ikke. Alligevel kommer det sikkert til at ske på et tidspunkt i en ikke så fjern fremtid, hvor bilejerskab bliver en eksklusiv hobby på linje med veteranbiler, hestevogne og vinylplader med tilhørende pladespiller.
Bil på abonnement er allerede en realitet. Med få klik på bilabonnement.dk og snart også Dribe, begge sat i verden af danske bilimportører, kan du nu blive bilabonnent.
Mest bemærkelsesværdigt er det, at mange af de store bilproducenter ser ud til at være faldet for ideen. Du kan for eksempel abonnere på Volvo (Care By Volvo), Ford (Canvas), Porsche (PorschePassport), Cadillac (BOOK by Cadillac) og Hyundai (Ioniq Unlimited+). Lincoln, BMW og Mercedes forventes at sætte deres initiativer i søen i år.
”We are responding to new movements in the customer base, where owning the car is not something you absolutely need. Mobile phones are done on a subscription basis. It’s hassle-free, with a flat fee, and in 24 months you get a new one. This is not just financing. It’s Care By Volvo,”sagde Volvo-direktøren, Håkon Samuelsson ved Los Angeles Auto Show sidste år.
Men det er ikke kun bilproducenter og –importører, som ser muligheder. Også tech-virksomheder øjner en ny, interessant forretningsmodel. Den amerikanske iværksættervirksomhed, Fair, har ambitioner om at tilbyde et car-as-a-service koncept, der gør det lige så let at abonnere på en bil, som det er at abonnere på musik og banktjenester. De tilbyder forhandlere at koble sig på løsningen, hvilket giver et bredt udvalg af mærker, og dermed også større fleksibilitet for abonnenten. Og hvis du selv skulle få lyst til at tilbyde en abonnementsservice, giver det måske mening at kigge i retning af Carma Car og Clutch. De tilbyder software, der gør det nemt at komme i gang.
Er det nu så skidt?
Nej, det synes jeg faktisk ikke. Bilabonnementet er et glimrende alternativ til køb og leasing. Og den fleksible adgang til at skifte bil alt efter behov er bestemt en kvalitet, som på den lange bane godt kan gøre abonnementet populært. Ligesom det rent økonomisk kan være en fordel at slippe for at skulle skaffe kapital til et dyrt bilkøb.
Med udsigten til selvkørende biler samt et voksende udbud af nye forretningsmodeller og kreative deletjenester er vores opfattelse af ejerskabet helt klart under forandring. Derfor må det siges at være både relevant og på høje tid, at vi ser sådanne initiativer fra bilindustrien.
Men, når jeg alligevel mener, at det er for tidligt at skrive en nekrolog over bilejerskabet, så er det fordi et bilejerskab handler om meget mere end bare adgangen til en bil. Det handler i den grad om følelser, kærlighed, status, uafhængighed, stolthed, nørderi og identitet.
Selv de såkaldte millennials, som ofte er blevet fremhævet for at sætte adgang højere end ejerskab, er i praksis gået i deres forældres fodspor. 80% ejer faktisk en bil i dag, mens 75% af dem, der endnu ikke har fået bil, drømmer om at få det. Med lidt hovedregning kommer vi altså frem til, at hele 95% har en præference for bilejerskabet. Mit gæt vil være, at bilejerskabet betyder omtrent lige så meget for dem, som for deres forældres generation.
Og omtrent lige så meget, som det betyder for mig.
Kærlighedserklæring til min Mini
Jeg elsker min bil.
Min skinnende røde Mini Cooper Convertible.
Lille og fiks og lige til at skrue ind på selv de mindste pladser med en veltrænet parallelparkering.
Jeg elsker følelsen af ejerskab.
At det er min bil. Kun min bil.
At det er mig, der bestemmer, hvad den skal bruges til og hvornår, og ingen anden.
Med mindre jeg giver lov til det.
Jeg elsker følelsen af frihed.
At min bil altid er til min rådighed, når og hvor jeg har brug for det.
At jeg kan efterlade, hvad jeg vil på bagsædet, og tanke benzin, når jeg vil.
Jeg elsker min stolthed.
Den stolthed, som bruser i mit bryst, når jeg fornemmer et anerkendende blik eller råt sluger komplimenterne, uanset om de er sagt af høflighed eller af reel begejstring.
Sådan har jeg det.
Og det ændrer sig ikke, selvom de gør min bil elektrisk og sætter baksensor i.
Tilføjer parkeringsassistent og automatisk nedbremsning.
De må endda gøre den selvkørende.
Bare de ikke tager min bil fra mig.
Min stolthed, min frihed, mit ejerskab.

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak