PostNords portostigning på 40 procent provokerer mig
PostNords portostigning på 40 procent provokerer mig
PostNord har netop meldt ud, at portoen for breve op til 500 gram stiger fra 32 kr. til 45 kr. Det er en stigning på hele 40 pct. på én gang. Det både provokerer mig og ærgrer mig.
Jeg synes godt nok, det er en meget stor prisstigning på én gang. Udmeldingen fra PostNord kom så i øvrigt samme dag, som jeg bestilte den helt nye bog ”Disruptionbogen” af Jonathan Løw hos Bog & Ide. Af fakturaen fremgik, at ”levering” stod til et beløb på 29,95 kr. med levering inden for 1-2 dage. Dermed er PostNord 50 pct. dyrere end en af konkurrenterne i markedet. En så stor prisstigning provokerer da til, at man lige vil se sig om efter alternative forsendelsesleverandører. Det tror jeg, der er mange virksomheder, der vil gøre. For PostNord vil det betyde en yderligere faldende markedsandel. (Pudsigt sammenfald at det netop er en bog om disruption, jeg har bestilt. Måske PostNord skulle læse den).
Når det også ærgrer mig, så er det, fordi jeg personligt tror på, at man i en tid, hvor den meste kommunikation foregår digitalt ad forskellige kanaler, rent faktisk kan skille sig lidt ud fra ens konkurrenter ved en gang imellem at sende kunderne et fysisk brev. Jeg er stor tilhænger af content marketing som marketing strategi, og Klaus Lund & Partnere publicerer hvert år en lang række artikler om kundeorientering og strategiimplementering. Disse udgives selvfølgelig via et elektronisk nyhedsbrev, men vi sender rent faktisk også nogle af artiklerne ud til udvalgte virksomhedsledere i en fysisk udgave. Jeg havde netop besluttet, at denne fysiske udsendelse af artikler skulle øges med ca. 25 pct. det kommende år. Med den markante portoforhøjelse så provokerer og næsten tvinger PostNord mig til enten at finde en alternativ distributør af vores fysiske udsendelse af artikler eller også at retænke vores strategi for content marketing distribution. Så hvem ved, om det, der ellers skulle have været en 25 pct. forøgelse af portoudgifterne, nu i stedet bliver til 25-50 pct. fald i denne udgiftspost det kommende år.
Konklusion
Breve har efter min mening en værdi som markedsføringsredskab i en tid, hvor erhvervsledere i den grad får mange content baserede elektroniske nyhedsbreve og på alle mulige andre måder har adgang til ubegrænsede mængder af information. Så lad os derfor i stedet få nogle incitamenter til at øge vores lyst til at sende flere fysiske breve og ikke det modsatte.
Klaus Lund
kl@klauslund.dk

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak