Museum for vindsteg og luftfrikadeller ligger i Hellerup

Forestil dig en skoforretning uden sko, eller et autoværksted, der ikke reparerer biler. Nej, vel? Det giver ikke mening.
Anderledes i museumsbranchen. Eller i hvert fald på Øregaard Museum i Gentofte kommune. Der reklamerer man på sin hjemmeside med en samling, der tæller “omkring 3000 værker fordelt på maleri, kobberstik, raderinger, akvareller og tegninger”. Perioden er “1750 til 1950".
Et oplagt visit en stille søndag, hvis man f.eks interesserer sig for 1800-tallets danske guldaldermalerier, kunne man forestille sig.
Desværre. Kunstværker er ikke det, der fylder på Øregaard Museum. Når man betalt 130 kr. for sig selv og fruen, er der adgang til en 15 malerier af gamle danske mestre. Spisekortets fristelser dækker kort sagt over vindsteg og luftfrikadeller.
Vanviddet vokser, når man efterfølgende kan læse om et tocifret millionbeløb på renovering, som Gentofte Kommune sammen med fonde har pøset i Øregaard Museum de senere år.
Jamen, hvad med at bruge lidt af monetos på at få den store samling i kældre ud til publikum?
Det praktiske løsning er tæt på rutinepræget som et dagligvareindkøb i Netto: digitalisér de 3000 værker.
Digitalisering passer måske ikke ind i strategien og skaber ikke receptioner og snoreklipning på matriklen. Men digitalisering løser, hvad, skulle man mene, er en ikke uvæsentlig opgave for et museum som Øregaard: publikum får mulighed at se museets kunstværker.
En fotograf kunne affotografere samlingen på to-tre måneder, og den totale opgave ville næppe overstige 500.000 kr. Et beskedent beløb, hvis man sammenligner med museets jonglering af millioner i øvrigt, og når resultatet er, at publikum får mulighed for at beskue museets kunstsamling, faktisk den hele.
Men sådan tænker man altså ikke på Øregaard Museum, og, siger fornemmelsen, flere andre steder i Museumsdanmark. Der er bygninger, restaurant, “stedets ånd”, “kuratering” og tætklippede græsplæner så langt mere væsentlige end at udnytte moderne teknologi og få de mægtige samlinger ud til publikum.
Den skrabede udstilling af værker på Øregaard Museum kunne eventuelt have passeret som et sjovt og sturt nummer, hvis museet havde været i cirkusbranchen. Men det er det jo ikke.
Eller er det egentlig der, Øregaard Museum og flere danske kunstmuseer er? Så kan der trods alt tvinges en form for mening ud af tomheden.

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak