Send færre sømænd til Singapore
Vækst, vækst, vækst. Alle taler om det. Men hvem gør noget ved det?
For mig er det faktisk ret enkelt, hvis man som politiker ønsker at gøre noget, der virkelig rykker.
Jeg er ikke politiker, så skal med det samme komme med den disclaimer, at jeg selvfølgelig ikke ved, hvad det rent politisk er muligt at skabe flertal for. Men havde man 90 mandater, burde Det Blå Danmark i min optik forkæles. Fordi vækst i denne branche har så mange spill-over effekter, der kommer rigtig mange forskellige faggrupper til gavn.
Fuld fart frem
Som advokat bruger jeg over halvdelen af min tid på at løse opgaver, inden for det man kan kalde Det Blå Danmark. Jeg arbejder bl.a. en hel del med virksomhedshandler og samarbejder inden for området. I den forbindelse kommer jeg meget rundt til en lang række aktører inden for branchen. Og jeg må bare sige: Her er der altså fuld fart på. Og mentaliteten er virkelig inspirerende. Her er en villighed til at udvide, opbygge og ansætte. Det er en branche, der altid er omstillingsparat, hvor der arbejdes 24/7/365, og hvor konkurrenterne befinder sig over hele verden.
Kigger man på de kolde fakta, er der vist også noget om snakken. Ifølge Erhvervsministeriet står Det Blå Danmark for knap 25 pct. af den samlede danske eksport, og beskæftiger direkte og indirekte knap 102.000 personer. Og ifølge Danmarks Rederiforening beskæftiger danske rederier i dag ca. 7.500 danske søfolk. Et tal der har været stabilt i flere år.
For mig er det derfor indiskutabelt, at vi i Danmark har nogle helt unikke kompetencer på dette område, som vi bør udnytte i højere grad. Samtidig er det mange forskellige faggrupper, der bidrager til at udvikle denne ”kompetenceklynge”.
Så derfor er det oplagt, at regeringen har nedsat et vækstteam, der skal belyse udfordringer og barrierer for vækst i Det Blå Danmark. Og komme med konkrete anbefalinger til vækstvilkår, som gerne skulle komme her i løbet af de kommende uger.
Særregler bør ændres
For mig er det helt afgørende, at vi i Danmark i højere grad bliver i stand til at tiltrække investeringer og rederiaktivitet til Danmark. Jeg hører ofte fra mit netværk i branchen, og i særdeleshed fra udenlandske aktører, at det er danske særregler, der sætter en stopper for nye aktiviteter på dansk grund. I stedet vælger de at udvide i Singapore eller andre steder med bedre rammevilkår.
Så lad os ikke sende flere sømænd til Singapore, men satse på at gøre Dannebrog endnu mere attraktivt at sætte på skibet.

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak