SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

Stammesproget skaber engagement og kvalitet

authorimage
BLOGS
Af: Jesper Boelskifte
24. Oct 2016

De fleste virksomheder kender til vigtigheden af, at alle medarbejdere taler det samme sprog og arbejder mod de samme mål og efter samme vision. Stammesproget er afgørende, særligt når det ikke er muligt for alle medarbejdere at være i kontakt dagligt.

Det, jeg mener, når jeg taler om vigtigheden af det fælles stammesprog, er en platform, der sætter retningen for kommunikationen og virksomhedskulturen, som skal skinne igennem i virksomhedens ansigt udadtil. Det skal styrke medarbejderne til dels at se de større mål i deres daglige arbejdsopgaver og frem for alt sikre, at kunder altid møder det samme høje niveau af kvalitet, når de er i kontakt med virksomheden.

I dag er vi i alt 600 ansatte hos Copenhagen Concepts under tre forskellige restaurantbrands, som fordeler sig på 11 restauranter. I takt med at vi voksede, mærkede vi et stærkt behov for en social platform for vidensdeling og intern kommunikation, som alle medarbejdere kunne være fælles om.   

På Copenhagen Concepts Academy, som vores interne platform hedder, kan medarbejdere hver dag dele stort og småt. Det sikrer en fælles ånd, som underbygger den fælles adfærd, der er så vigtig, når man opererer med brands, der skal udfolde sig ens på tværs af adresser.

Foruden at styrke det sociale fællesskab er Academy et uundværligt fagligt redskab, som sørger for, at alle medarbejdere altid kan levere en genkendelig, høj kvalitetsoplevelse for gæsterne. Særligt video er en stor succes. Siden platformen gik live for knap et år siden, er der brugt over 5100 timer på systemet og gennemført over 140.000 levels af træninger af fx og tilberedningen og anretningen af nye retter.

Som leder kan man hurtigt komme til at antage, at virksomhedens vision, målsætninger og retningslinjer er soleklare. At det naturligvis må sidde på rygraden af alle medarbejdere. Men de fleste, der læser med her, er nok klar over, at det ikke er så simpelt.

En virksomhed med mange medarbejdere, brands og interessenter og lokationer, har brug for et solidt internt fundament, der definerer virksomhedens koncept og stammesprog, og som stadig er fleksibelt nok til at lade medarbejderne udvikle sig fagligt og socialt sammen med virksomheden.  

Profil
Jesper Boelskifte authorimage Jesper Boelskifte blogger drift og ledelse i restaurationsbranchen. Han trækker på sin solide erfaring med at skabe helstøbte restaurantkoncepter, når han giver gode råd til servicevirksomheder og iværksættere om, hvordan man evner at forstå sine kunder og holde sig på forkant med udviklingen.

Som direktør og stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier) har Jesper Boelskifte mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
Tidligere bloggere på borsen.dk