SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

De unge er guld værd på arbejdspladsen

authorimage
BLOGS
Af: Jesper Boelskifte
02. May 2016

De unge kan noget, vi andre ikke kan. Og her tænker jeg ikke på de sociale medier og mobile speed-kompetencer, som snakken ofte falder på. Jeg taler om kompetencer, som en stor del af erhvervslivet enten overser eller tager for givet. De digitalt indfødte har nemlig et mindset, der kan afgøre skæbnen for virksomheder både i restaurationsbranchen og i resten af erhvervslivet.

Restaurationsbranchen herhjemme er mildest talt i rivende udvikling. Konkurrencen er hård, og næsten på ugebasis popper nye koncepter op. Nøgleordet er ’nytænkning’. Jeg tror ikke, det er en overdrivelse, hvis jeg siger, at den københavnske restaurationsbranche i øjeblikket er på højde med den, vi ser i New York og Tokyo.

Branchens pulserende liv betyder, at man ikke kan hvile på laurbærerne, og gøre ’som vi plejer’, hvis man vil være en stærk spiller på markedet. Jeg ser mange steder, at virksomheder forsøger at imødegå branchens hastige udvikling med fx tre- og femårsplaner. Jeg kan sige det kort: Femårsplaner er forældede værktøjer, der ikke fungerer i vor tids erhvervsliv.

Næste år kan vi i Copenhagen Concepts fejre 20 års jubilæum med Le Sommelier, og 20 år i branchen betyder, at vi netop nu er ekstra opmærksomme på, hvordan vi holder fast i vores koncept uden at blive kedelige og trivielle. Hos os findes mange af svarene hos den unge arbejdsstyrke. De unge giver os nemlig mod på at turde. De gør os omstillingsparate og agile – karaktertræk, der kendetegner de digitalt indfødte, og som gør os konkurrencedygtige i en foranderlig branche.

Unge har pga. deres opvækst i den digitale blomstringstid gode evner, når det kommer til it og kommunikation. Men endnu mere vigtigt er det, at de har et mindset, der kan rykke en virksomhed. Det er både eksternt, når de med gå-på-mod, charme og energi kan repræsentere virksomheden, men det er også internt, når de er med til at skabe en virksomhedskultur, der er præget af omstillingsparathed og risikovillighed.

De unge er ikke bange for at gøre noget andet, end de gjorde i går. De er ikke bange for at rive op med roden og lave om. De er klar på omstilling. Det er nogle af de egenskaber, der lige nu kan sikre virksomheders overlevelse. Hvis man altså giver plads til de egenskaber …

Profil
Jesper Boelskifte authorimage Jesper Boelskifte blogger drift og ledelse i restaurationsbranchen. Han trækker på sin solide erfaring med at skabe helstøbte restaurantkoncepter, når han giver gode råd til servicevirksomheder og iværksættere om, hvordan man evner at forstå sine kunder og holde sig på forkant med udviklingen.

Som direktør og stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier) har Jesper Boelskifte mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
Tidligere bloggere på borsen.dk