Medarbejderne fortæller din virksomheds historie

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
04. dec 2015

Som virksomhedsleder er man ikke længere selv herre over virksomhedens fortælling. Det er i langt højere grad end tidligere noget, som medarbejderne har afgørende indflydelse på. En indflydelse som med de sociale mediers indtog bliver stadig større og større, og mange virksomhedsledere frygter dette totale tab af kontrol over, hvordan virksomheden fremstår over for omverdenen. 

En utilfreds medarbejders negative fortælling kan brede sig som en steppebrand på eksempelvis et medie som Facebook. Og som leder har man sjældent en chance for at gøre noget ved det. Negative historier fra folk, som dagligt har, eller har haft, sin gang i virksomheden kan være ødelæggende for virksomhedens omdømme.

Heldigvis kan medarbejdernes fortællinger jo også være positive! Derfor skal medarbejderne aktiveres og betragtes som en ressource i arbejdet på at skabe den positive fortælling om virksomheden.

Nogle ledere tror, det er er spørgsmål om at skrive det ind i ansættelseskontrakten, hvor der typisk står en lang række advarsler og retningslinjer mht., hvad der må skrives på de sociale medier, men det handler selvfølgelig om, at medarbejderne skal have lyst til at være en del af den positive fortælling om virksomheden og om, at de føler sig stolte over at være en del af fælleskabet.

Men hvordan opnår man så dette som leder?

Først og fremmest handler det selvfølgelig om at have en sund og frugtbar kultur samt at dyrke stærke, sunde værdier. Når medarbejdere trives og får en høj grad af frihed og ansvar i beslutningsprocesser og løsning af problemstillinger, tager de typisk mere medansvar for, at kulturen og værdierne lever, og at trivslen og tilfredsheden dermed bliver høj.

Gode kolleger og et sundt og inspirerende arbejdsmiljø hjælper også på medarbejdernes lyst til at bidrage til den positive fortælling om din virksomhed.

Hos Søstrene Grene har vi gennem efterhånden mange år givet mere og mere ansvar til den enkelte medarbejder. Jo større virksomheden bliver, jo større bliver behovet for at uddelegere, hvilket igen skaber mere tilfredshed og trivsel blandt medarbejderne. En positiv spiral som mange virksomhedsledere overser i takt med, at virksomheden vokser.

Jeg gør meget for, at mine medarbejdere har de samme værdier som Søstrene Grene repræsenterer. Værdierne handler bl.a. om respekt, glæde, omgangstone, sammenhold, ordentlighed og faglig dygtighed. Værdierne og kulturen – som vi internt kalder for søsterånden, er den vigtigste forudsætning for at være en del af Søstrene Grene, og de bridrager til den fælles positive fortælling om vores virksomhed og fællesskab, som er så vigtig.

Og hvem ved. Måske betyder det, at man helt kan slippe for at bekymre sig om den gode fortælling om virksomheden. Den kommer måske helt af sig selv via de kanaler som tilfredse og glade medarbejderne kommunikerer på?

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk