Her er Danmarks bedste udbud

authorimage
BLOGS
Af: Kristian Hansen
22. okt 2015

Danmarks bedste offentlige udbud 2015 blev fundet i går aftes - og vinderen blev et fælles mobiludbud, som seks jyske kommuner står bag.

Udbud er som bekendt omdrejningspunktet mellem det private og offentlige Danmark, der køber ind for milliarder af kroner hvert år.

Herunder er mere information om prisen og udbuddet, som Telenor i øvrigt vandt.

 

--

Seks midt – og vestjyske kommuner tænkte nyt, og det belønnes ikke bare med landets bedste mobildækning til borgerne, men nu også med en pris for landets bedste offentlige udbud

Seks kommuner, der dækker et areal på to gange størrelsen af Fyn, har netop modtaget prisen for Danmarks bedste offentlige udbud i 2015.

I udbuddet var der et krav om, at der skal være mobildækning på mindst 98,5 procent af alle bebyggede matrikler i den enkelte kommune.

Det normale har ellers været, at kræve dækning i mindst 98 procent af et geografisk område.

"Vi er meget stolte over at være i den absolutte superliga, når det gælder mobildækning. Der findes desværre mobilhuller i hele landet, men i vores område findes der efter dette mobiludbud færre huller end i resten af landet," udtaler it-chef Thomas Hyldgaard fra Lemvig Kommune.

Faktisk er missionen lykkedes så godt, at de seks kommuner onsdag aften blev belønnet med OPS-prisen 2015 for årets bedste offentlige udbud. Det skete ved årsmødet i Forum for Offentlig Privat Samarbejde.

Prisen uddeles på grund af nytænkning, innovation og fremme af samarbejde mellem offentlige og private aktører.

Det er Udbudsportalen, der står bag prisen.

"Det er et forholdsvis kompliceret udbud, som man er lykkedes med i et samarbejde på tværs af kommuner og forvaltninger. Udbuddet skaber en klar merværdi, idet det både sikrer gode priser og en bedre dækning", siger Rikke Thorlund Haahr, chef for offentlig-privat hos Udbudsportalen.

Repræsentanter fra kommunerne bag udbuddet har i øvrigt været kaldt til Erhvervsstyrelsen for at fortælle om de gode erfaringer. Ligesom interessen generelt har været stor for at høre mere om hemmeligheden bag det succesfulde udbud.

Bedre dækning – og bedre pris!

Ved at fokusere udbuddet helt ned på antallet af dækkede matrikler, er det lykkedes for de seks kommuner at sikre langt bedre dækning uden for de større byområder. Fordi man i god tid inden udbuddet var i dialog med de potentielle leverandører, er det samtidig lykkedes for kommunerne at holde prisen på mobiltelefoni på samme niveau som i andre kommuner.

"Vi er meget glade for prisen, der er en påskønnelse af et omfattende stykke arbejde for at finde en god løsning på et kompliceret problem. Resultatet, der ikke mindst er sikret på grund af god dialog med de private aktører på markedet inden udbuddet, er bedre mobildækning for både kommunalt ansatte, borgere og virksomheder i de seks kommuner", siger IT-chef Poul Venø, Herning Kommune.

Det blev Telenor der vandt opgaven, og arbejdet med at sikre bedre dækning er for længst sat i værk.

I dag har alle seks kommuner fået markant bedre mobil-dækning, og i mange områder ligger dækningen endda klart over de 98,5 procent, som var kravet.

Den offentlige sektor i Danmark indkøber hvert år IT og teleydelser for et tocifret milliardbeløb, og der afholdes tusindvis af udbud.

Læs mere om udbuddet, som Telenor vandt, her.

"De seks kommuner gik utraditionelt til værks og havde dialog med leverandørerne, inden de satte udbuddet i gang, hvilket gav en god og konstruktiv proces."

"Samtidig fokuserede udbuddet på kvalitet og strategisk sparring, og det er første gang vi ser netværkskvalitet vægte så tungt i et udbud. Det grundige forarbejde gjorde det muligt at gøre fremskridt på kort tid og er et godt afsæt til det fremtidige samarbejde," udtaler Telenors kommercielle direktør Lars Thomsen.

Profil
Kristian Hansen authorimage Kristian Hansen er kommunikationschef i Lemvig Kommune og har mange års erfaring med journalistik og strategisk kommunikation.

Han er forfatter til flere erhvervsbøger og er uddannet cand. scient.
pol. fra Aarhus Universitet.

På Borsen.dk blogger han primært om vores digitale samfund og det jyske erhvervsliv.

Indlæg er udtryk for hans personlige holdninger.


Tidligere bloggere på borsen.dk