SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

Ekspansion behøver ikke være kædekedeligt

authorimage
BLOGS
Af: Jesper Boelskifte
13. Oct 2015

Mange succesfulde iværksættervirksomheder med mod på mere har med sikkerhed på et tidspunkt overvejet, hvorvidt de skulle kopiere sig selv og sætte nye virksomheder/enheder/afdelinger i verden. Den første virksomhed er noget helt særligt, og ved at udvide følger risikoen for at blive "kædekedelig." Vi har selv gjort os mange overvejelser i MASH, og vi har da også hørt enkelte sige, at det udvandede vores koncept at være en kæde.

Den holdning er ikke kun jantelovstænkning. Det er rigtigt nok, at meget af det autentiske og originale kan risikere at forsvinde ved ekspansion. Men bevarer man sin særegenhed, er det vores erfaring, at kædedrift faktisk er en af de væsentligste årsager til succes. Inden for vores branche er velrenommerede restaurantkæder i Danmark faktisk blevet så gode, at kæderne er blevet en eksportvare.

De små nordiske, eksperimenterende restauranter har længe været et stort trækplaster for gastroturister over hele verden og skabt internationale overskrifter. Men de restaurationsvirksomheder, som for alvor er blevet eksportsuccesser, er med få undtagelser ikke de nordiske køkkener, men derimod sushi, pizza og steaks. Det de har til fælles er, at de har et stærkt brand; og nyder fordele af at være en kæde.

For at etablere sig som et stærkt brand med et internationalt potentiale, uanset om det er i restaurationsbranchen eller en anden branche, kræver det stort set altid, at man har flere forretninger og dermed bliver en kæde. I restaurationsbranchen betyder åbningen af restaurant nummer to, indrømmet, at man må gå på kompromis med noget af den eksklusivitet, man har med kun ét flagskib.

Men frem for at fokusere på kompromiserne ved at dublere vores forretningsmodel, har vi valgt at vende diskussionen på hovedet og i stedet rette fokus mod de frigjorte ressourcer, der følger med at dublere sin forretning. Ressourcer vi kan bruge til at styrke vores brand. De fungerer både som motivation til at øge serviceniveau og koncept yderligere, og så giver det større økonomiske muskler til at udvikle sit produkt.

Så jeg vil gerne gøre op med frygten for at blive kædekedelig. Kædedrift er meget ofte, efter min mening, en forudsætning for at bygge et stærkt brand. De erfaringer, gode som dårlige, man tilegner sig hver gang forretningen dubleres, styrker brandets fundament.

Profil
Jesper Boelskifte authorimage Jesper Boelskifte blogger drift og ledelse i restaurationsbranchen. Han trækker på sin solide erfaring med at skabe helstøbte restaurantkoncepter, når han giver gode råd til servicevirksomheder og iværksættere om, hvordan man evner at forstå sine kunder og holde sig på forkant med udviklingen.

Som direktør og stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier) har Jesper Boelskifte mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
Tidligere bloggere på borsen.dk