SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

Når konkurrenter er velkomne

authorimage
BLOGS
Af: Jesper Boelskifte
09. Sep 2015

I enhver udvikling af en virksomhed vil der opstå nye udfordringer i forhold til, hvordan konkurrerende virksomheder skal takles. Men spørger du mig, er der rigtig mange fordele ved at undersøge, hvordan man kan spille sammen.

I min tid som virksomhedsejer har jeg lært, at man aldrig isoleret skal se en konkurrent alene som en konkurrent.  Ofte hører man folk sige, at konkurrence er sundt, fordi man forbedrer sit eget produkt, når der er en konkurrent på banen. For mig at se, er der dog en yderligere dimension til dette.

Inden for restaurationsbranchen er konkurrence ikke alene sundt, men også nødvendigt for at skabe det, man gerne vil – og det er det, vi i Copenhagen Concepts er gået til værks efter. Da vi lancerede MASH i 2009, var det nyt i Danmark med den form for steakhouses, men her seks år efter er der kommet en række lignende spillere på banen. Hvis kunderne vil have bøf, så er det klart, at flere melder sig under steak-fanen – det er en del af markedsvilkårene. Men i stedet for at lade sig slå ud af den øgede konkurrence eller lave om på konceptet, skal man i stedet lægge sig i selen for at gøre sit koncept endnu stærkere. Man skal skærpe sin fortælling og lægge vægt på, hvor man differentierer sig fra de andre. Så er det min oplevelse og overbevisning, at ens forretning stikker ud i det større udbud.

Lad mig give et aktuelt eksempel fra min egen forretning. I weekenden åbnede vi MASH i Hamborg lige ved siden af Henssler & Henssler, der er en af de mest succesfulde restauranter i Hamborg bl.a. med en kendt TV-kok bag gryderne. Da vi søgte efter lokaler, kiggede vi selvfølgelig efter en attraktiv lokation og en størrelse, der matchede vores behov. Men at beslutningen landede på det nuværende lokale bunder faktisk også i, at der ligger en stor, succesfuld restaurant lige ved siden af. Med den som nabo har vi fået en platform for at skabe en ny madoplevelse, fordi byens restaurantgæster allerede forbinder gaden og stedet med en stor gastronomisk oplevelse. Om vi bliver første eller andet hjul i det naboskab er ikke så vigtigt, men derimod at vi i naboskabet supplerer hinanden og er med til at sætte kvalitetsbarren højt.

Herhjemme kan den kommende åbning af MASH i anden etape af Tivolihotellet side om side med Sticks ’n’ Sushi, der ligger i det andet tårn, nærmere kaldes et samarbejde end konkurrence. Da vi åbnede på Rungsted Havn i juni, var det også ved siden af Sticks ’n’ Sushi. Men i stedet for at stjæle hinandens kunder, komplementerer vi hinanden. Og jeg er overbevist om, at det samme kommer til at ske, når vi slår dørene op på 12. etage i det nye Tivolitårn.  

Så mit råd til andre virksomhedsledere i og uden for restaurationsmiljøet er, husk at se konkurrenter som en mulighed for at skabe en fælles opfattelse og stemning omkring både dit og konkurrentens produkt frem for en spiller, der løber i vejen.

Profil
Jesper Boelskifte authorimage Jesper Boelskifte blogger drift og ledelse i restaurationsbranchen. Han trækker på sin solide erfaring med at skabe helstøbte restaurantkoncepter, når han giver gode råd til servicevirksomheder og iværksættere om, hvordan man evner at forstå sine kunder og holde sig på forkant med udviklingen.

Som direktør og stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier) har Jesper Boelskifte mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
Tidligere bloggere på borsen.dk