Chrysopogon zizanioides

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
22. aug 2015

Engang, når jeg hjemvendt fra en bytur lagde hovedet på puden, så døjede jeg altid med lugten af røg i håret. Sådan er det ikke længere, man ryger ikke rigtig på offentlige steder, og sådan var det heller ikke i går, da jeg kom hjem fra en aften i byen, for det var en duft af chrysopogon zizanioides, også kaldet vetiver, som var aftenens altdominerende duft.

Duften kom fra materialet i den vifte, som blev udleveret ved indgangen til CHART Art Fair på Kunsthal Charlottenborg til åbningen, som del af messens Special Projects. Viften er billedkunstner Nanna Abells værk.

Det skal nævnes, at viften er produceret i Bangalore, Indien, med et traditionelt design, kun lettere tilpasset af kunstneren. Hun har også produceret de to mærkater, som hang ved skaftet.

Det ene mærkat er trykt på gennemsigtig plastik og viser en tegning af et ansigt med amputeret næse og markering af en hudflap i panden. Indiske kiruger blev tidligt specialiseret i at flytte pandehud ned som næsehud, fordi en skik tillod, at en straffet person fik amputeret sin næse. Der har altså været en del skamferede næser at øve sig på.

Det andet mærkat ligner stilmæssigt et vedhæng til et produkt fra en fairtrade butik, men det er et mærkat, som forklarer, at det er et kunstværk, som er del af kunstmessen CHART. Man kan også læse sig til, at vetiver-duften bevirker en positiv energi og fremmer jordforbindelse så den, som vifter med vetiver-viften, påvirkes mentalt.

Måske er det en rigtig god idé, at bevare en lille smule jordforbindelse, når man går rundt på en messe, hvor 28 navnkundige gallerier fra Norden viser og sælger værker, hvor kun de færreste kan købes for et fircifret beløb. Kunstværkerne på CHART koster gerne sekscifrede beløb, så i løbet af de tre dage, som messen varer, bliver der sandsynligvis handlet kunst for et tocifret millionbeløb (de samlede salgstal offentliggøres ikke, jævnfør tidligere blogindlæg). 

Men viften var gratis, og det var endda kunstneren selv, der sammen med to kolleger udleverede viften. Alle bar de matchende pink klædning i god stil, så det lignede et salgsfremstød fra Matas eller The Body Shop. Måske ekstra interessant, fordi den goodie-bag, som blev udleveret til VIP-gæster indeholdt en creme fra Aesop. Hvorfor? CHART er ikke del af modeugen, det handler om kunst, så hvorfor dog denne lille lækre creme. Så hellere nogle farvekridt eller noget, som faktisk forholdt sig til konteksten.

Konteksten var festlig. CHART er en særlig begivenhed, og selve messen åbnede på samme dag som Copenhagen Art Week, som i et 168 siders katalog samler alle de begivenheder, som de væsentlige små og store kunstinstitutioner præsenterer i løbet af de ni dage, som festivallen varer.

Så er det bare om at følge sin næse og ikke lade sig noget gå forbi.


CHART afholdes i år for tredje gang, altid på Kunsthal Charlottenborg, men de to første år var der grundet de mange besøgende ulideligt varmt. Der er ikke noget klimaanlæg i kunsthallen. Det vil udløse en millionregning, hvis der skal installeres et klimaanlæg i kunsthallen. Men med kunstnerens projekt er der et økonomisk fornuftigt og driftssikkert håndholdt klimaanlæg.

 


Nu ligger viften på mit arbejdsbord, så hvis jeg en dag sveder over en opgave, kan jeg svinge den og håbe på klarsyn eller jordforbindelse.  

Copenhagen Art Week er arrangeret af kunsten.nu, se fuldt program her

 

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk