Skæg til forskel

BLOGS Af

Indpakningen betyder noget, det har han selv sagt, den nyudnævnte leder af den stormombruste Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber: "Noget af det jeg har lært er at indhold og kunstnerisk kvalitet ikke gør det alene længere. Selve indpakningen betyder også noget. Der bliver nødt til at være nogle andre ting omkring det". 

Han kommer fra en stilling som kanalchef for DR2, en stilling, som han først delte med  Adam Holm. Så er han mediemand eller kunstfaglig?

Thouber har, som grundlægger af Udstillingsstedet 1%, afsæt i kunstverdenen, der foruden at være et udstillingssted også udgav et magasin, hvis profil i høj grad blev tegnet af Sanne Fandrup, Tine Nygaard, Jesper N. Jørgensen o. a. kunstfaglige. Det stærke hold på 1% udgav omtrent et dusin magasiner og producerede tilsvarende udstillinger op til årtusindskiftet.

1% markede sig ved en for tiden selvsikker professionalisme og blev markedsført med det fiffige 1% for at lege med tanken om, at samtidskunst kun når ud til de få. Udstillingerne og magasinet prøvede ikke at ændre på dette forhold, men lagde sig ind i en realistisk selvforståelse, og det lokale københavnske kunstmiljø var henrykt over aktiviteterne fra teamet bag 1%.

I sin tid hos strategi- og designbureauet  e-Types var Thouber også del af et team. Her var han med til at markedsføre blandt andet SMK (Statens Museum for Kunst), DR Koncerthuset og teater Kalejdoskop. e-Types er et af landets ypperste designbureauer og har kunder som B&O, Carlsberg og Mads Nørgaard. I denne periode så man ikke Thouber til byens ferniseringer, det var, som om han havde ladet kunstmiljøet ryggen og i stedet slog sine folder indenfor reklame og medier.

Men nu er han vendt tilbage til kunsten. Og han er vendt tilbage med relevant erfaring. Thouber er kommunikationsmenneske til fingerspidserne og har skabt synlige resultater for alt, hvad han har rørt ved. Og dét er, hvad Kunsthal Charlottenborg trænger til.

Kunsthallen hører under Kunstakademiets Billedkunstskoler, der ligger i samme kompleks, nemlig Charlottenborg Slot på Kongens Nytorv. Billedkunstskolernes rektor, Sanne Kofod Olsen, har fået sig en kunsthalsleder, som er vant til at udfylde en lederrolle med fornemmelse for den institution, han agerer indenfor, og i samarbejde med andre.

I kunstfaglige kredse er der udtrykt en del skepsis over Thoubers udnævnelse, både officielt og uofficielt, på skrift har blandt andre Maria Kjær Themsen ytret sig i Weekendavisen (den 7. august 2015) og på  Kunstkritikk.no konstaterer Pernille Albrethsen, at Thouber som ledertype adskiller sig fra de tidligere kunsthalsledere (Kunstkritikk.no den 3. august 2015). Det er, som om der er generel bekymring for, om Thouber som kunsthalsleder vil stå for 1% indhold og 99% indpakning.

Sandt nok har Thouber ikke et stærkt internationalt netværk inden for billedkunst, han har sandsynligvis heller ikke en helt opdateret fornemmelse for national billedkunst, men man må også tage med i betragning, hvordan han plejer at fungere. Det kunne tænkes, at Thouber som ledertype netop ikke er et gammeldags næsehorn for bordenden, som snarrådigt gennemtrumfer en retning, men at han er en mere tidssvarende ledertype, som forstår at omgive sig med kompetente profiler, få dem til at performe på bedst mulig vis og herved skabe resultater.

Tidligere ledere af kunsthallen har bedrevet lederskab med et tunnelblik, som i for høj grad har handlet om kunstnerisk faglighed og udstillingsproduktion. Thouber kan sandsynligvis alt det andet, alt det, som de andre ikke kunne. Og så må han omgive sig med nogen, der har en supplerende kunstfaglighed.


Et nyere billede fra Facebook. Kulturel humanistisk akademiker? Måske har han selv taget billedet. Han står uden for, i byen, og skjorten er åben.


Fra udnævnelsen som kanalchef i 2013. Senior Consultant, leder i mediebranchen?Skarp men venlig. Et fotografbillede, med godt lys og sløret baggrund i kontoragtige farver.


 

Se flere blogs



Profil