Bouillonterningen for en dealmaker

authorimage
BLOGS
Af: Jan Al-Erhayem
23. jul 2015

Hvordan bremser man en konflikt? Hvordan forliger man en sag? Hvilke ingredienser skal der til for at løsne op for en konflikt og få den afsluttet? 

Der findes ingen quick-fix løsninger, men – skal man prøve at koge det helt ind – så kan man se det som en bouillonterning, der består af tre dele:

1. Detaljer, detaljer, detaljer!

Få styr på detaljerne først - forbered dig!

Det siger sig selv, at man skal sætte sig grundigt ind i sagen. Selvom det er lidt af en kliche, så ligger djævlen ofte gemt i detaljen. Ligesom i en retssag er det altafgørende i en forhandling at kunne sin sag, at kunne detaljerne – uden nogensinde at miste overblikket. Det gør også, at modparten agerer anderledes, hvis de mærker, du er godt inde i sagen. Det aftvinger respekt.

2. Dialog – tal ordentligt med modparten!

Det siger også sig selv, at man skal søge dialogen. Men det indebærer i min optik også, at man skal efterlade følelserne udenfor døren. Når man eksempelvis skal forhandle, er det ofte bedst, hvis ingen af forhandlingsparterne selv har for mange følelser involveret.  

Det indebærer iøvrigt, at man taler ordentligt til modparten og viser respekt. Det kommer ofte bag på mange, hvor meget enten en ordentlig tone eller blot lydhørhed overfor modparten kan løsne op for en ellers håbløs situation. Og vigtigst: at man holder sit ord, og viser man er til at stole på. Det er et helt afgørende element for at opbygge tillid (noget jeg i min tid hos Mærsk ofte hørte Hr. Møller understrege). 

3. Kom med løsninger – for begge parter!

I stedet for blot at sige nej, nej og nej, er det bedre at tænke kreativt, i nye løsninger.

Eksempelvis kan man lave en liste over mulige løsninger – ikke bare til den konkrete uenighed, men måske også noget, der rækker ud over det. Det er utroligt, hvad fokus på andre nye løsninger og alternativer kan gøre for en proces, der er kørt fast.

Derudover så skal man som advokat selvsagt også have et klart mandat fra klienten af den simple årsag, at man ikke skal risikere at bremse eller udskyde forhandlinger ved hele tiden at skulle rådføre sig med klienten. Det kan være dræbende for en god dialog, hvis ingen kan committe sig. Så kører processen bare uden reel udvikling.

Ovenstående 3 dele er selvsagt kun koncentratet af en proces, der potentielt kan strække sig over meget lang tid. Og der skal ikke herske tvivl om, at konflikter ofte er uhyre komplekse størrelser. Men netop derfor – og ikke på trods af – er det stort set altid værd at bruge lidt ekstra energi på (at forsøge) at bløde konflikten op en sidste gang. 

Profil
Jan Al-Erhayem authorimage Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.

Få Jans indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk