Grøn fornuft i BoligJobordning

authorimage
BLOGS
Af: Ulrik Heilmann
21. jul 2015

Når økonomien skal prioriteres er det ikke ligefrem energirenovering, der står øverst på listen hos boligejerne. Det er for dyrt at lave og giver for lidt i besparelser. Og så vælger man oftere at bruge pengene – i det omfang man har dem -  på et nyt køkken eller badeværelse, der kan ses og beundres.

Men nu er der lys forude.

Dels peger den årlige Bolius Boligejeranalyse på en tendens til, at økonomien trykker boligejerne lidt mindre end tidligere. I dag peger 'kun' 57 procent af boligejerne på, at økonomien står i vejen for at gå i gang med at energirenovere. Det har tidligere været langt højere.

Dels har et flertal i det nye folketing som bekendt besluttet at give den genindførte BoligJob-ordning en grøn profil. Fra 2016 bliver håndværkerfradraget grønt, når 12.000 kr. af det samlede fradrag, der samtidig stiger til 18.000 kr., øremærkes til arbejde med energi- og klimaforbedringer.

Vi ved fra Boligejeranalysen, at det er den slags, der skal til. Et helt overvældende flertal af boligejerne peger i analysen på, at det er tilskudsordninger, der kan motivere til at gennemføre energirenovering. Sagt på den lidt uelskværdige måde: vi gør noget for klimaet, hvis det kan svare sig for os økonomisk.

Derfor er der begrundet håb for, at den helt store energisluger i Danmark – og det er boligerne – kan blive lidt grønnere i de kommende år.

Måske det kan blive det store skub fremad. Bolius' Boligejeranalyse viser nemlig også, at blandt de husejere, der har energirenoveret inden for det seneste år, vil ikke mindre end 81 procent anbefale andre at energirenovere – heraf vil 55 procent 'i høj grad' anbefale det. De fortæller, at de ikke blot har fået økonomiske fordele, men også forbedret komfort og indeklima – og næsten halvdelen siger, at de ligefrem har fået en forbedret livskvalitet.

Profil
Ulrik Heilmann authorimage Ulrik Heilmann har siden etableringen i 2002 været adm. direktør i Bolius, som er et helejet Realdaniaselskab. Bolius mission er at forbedre boligejernes livskvalitet, hvilket sker gennem at øge viden om hus og have, dels via bolius eget website, dels via content på en række andre medieplatforme.

Ulrik Heilmann sidder desuden i flere rådgivende udvalg omkring bolig og energi og har deltaget i arbejdsgrupper under Klimaministeriet i forbindelse med Bedre Bolig. UIrik Heilmann har tidligere været medejer af et reklamebureau og har desuden en fortid hos Carsberg og Tuborg.
Tidligere bloggere på borsen.dk