Gør præsentationen til en anderledes oplevelse

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
28. apr 2015


Ledere holder ofte taler og præsentationer i massevis. Sådan bør det være - det kommer med jobbet. Som jeg tidligere har skrevet er synlighed en af de vigtigste aspekter af lederjobbet.

Gode præsentationer kan være inspirerende og motiverende. De kan sprede gå-på-mod, engagement og entusiasme i virksomheden. De giver dig som leder en unik chance for at formidle vigtige budskaber og vise hvem du er som leder, men hvordan fanger og fastholder man opmærksomheden og kommer igennem med sit budskab?

Faktisk viser en undersøgelse foretaget af Online Conversations fra 2011, at hver tredje erhvervsmand er faldet søvn under en powerpoint-præsentation. Det gav stof til eftertanke hos mig.  

Jeg har eksperimenteret meget med forskellige måder at lave præsentationer på igennem årene, men gennem de sidste par år har jeg fået en ny favorit – nemlig filmmediet. Det startede i virkeligheden meget tilfældigt, da vi havde en praktikant, som var filmmand. Den første film, jeg lavede, var en slags ’dronningens nytårstale’ i forbindelse med vores 40-års jubilæumsfest for de ansatte. Det viste sig, at der var en masse fordele ved dette medie, og filmen blev så godt modtaget, at jeg også brugte den til fejringen sammen med franchisetagerne. 

Du fanger lettere dit publikums opmærksomhed, når du kommunikerer på en uventet måde, og en af fordelene er, at du kan gøre præsentationen mere levende med filmklip, musik og fotos, som også gør budskabet mere klart. Man har også muligheden for at indspille flere forskellige versioner og vælge den bedste. Humor er altid en god måde at nå modtageren på – her giver filmmediet nogle fantastiske muligheder – hvis man kan modstå fristelsen til at overgøre det.

Man skal lige øve sig lidt, før det bliver naturligt og flydende – jeg fik stor respekt for Dronningen og diverse studieværter, da jeg skulle indspille filmen, og der måtte en del forsøg til, før den kom i kassen, men da jeg kunne læne mig afslappet tilbage på selve dagen og se filmen sammen med publikum, var det hele besværet værd, og effekten var markant.

Hvordan eksperimenterer du med præsentationer i jeres virksomhed?

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk