Holder dine værdier også, når det går skidt?

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
21. jan 2015

Efter min mening skal man måle en virksomheds værdisæt på, hvordan den agerer, og ikke hvad den kommunikerer. Holder din virksomheds værdier f.eks., når det koster penge, og man taber markedsandele? Eller er værdierne så pludselig bare vejledende? 

Det kan være svært at følge værdierne, når man virkelig bliver presset. Det kan vi også mærke i Søstrene Grene, selvom vi forsøger at efterleve vores værdier. Fornylig måtte vi droppe en af vores største kinesiske leverandører, da vi på et fabriksbesøg (CSR-audit) opdagede, at de ikke havde styr på udsugningsanlægget. Samtidig kunne de ikke fremvise korrekte ansættelseskontrakter på alle ansatte. Det var et svært dilemma, men vi valgte at droppe leverandøren, selvom det betød, at vi manglede et vigtigt produkt i butikkerne et stykke tid og måtte købe produktet dyrere hos en anden leverandør. Men det er en beslutning, jeg har det godt med i dag.

Et andet eksempel var da vi solgte insekter indstøbt i plexiglas. Mange dyrerettighedsforkæmpere mente, at det var uetisk og beskyldte os for de værste ting i mails og breve. De hævdede, at produktet var i strid med vores eget værdisæt. Men vi valgte at fortsætte med produktet, fordi vi ikke kunne se noget uetisk i det. Den beslutning har jeg det også godt med.

Så værdier er selvfølgelig meget personlige og subjektive. Alle mennesker lægger deres egen betydning ind i begreberne. De skal altid ses og vurderes i en større sammenhæng.

Ja - det er svært det med værdier, så snart det koster én noget, men uden et stærkt værdigrundlag bliver man hurtig led og ked af det, man går og laver. Det er kun noget værd at opnå succes, hvis man gør det på en måde, som man kan være stolt af. 

Hvordan ser dit værdisæt ud, og hvornår har det været svært at leve op til det? 

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk