God ledelse kræver tid

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
05. jan 2015

Jeg skrev for nyligt om vigtigheden af at være en synlig leder. Men der var nogle elementer, som jeg ikke fik berørt. Her kommer derfor del 2. 

Med hensyn til synligheden i mit job som administrerende direktør for Søstrene Grene skelner jeg imellem dagligdagen og de særlige øjeblikke. De personer som bliver ledere, er som regel de personer, som forstår at gribe de særlige øjeblikke, hvor der opstår en mulighed for at blive synlig, vise lederskab og tage ansvar. Som når fodboldspilleren er på pletten, når chancen opstår foran mål og sparker bolden ind.

Man skal være klar til at gribe disse øjeblikke. Være synlig og nærværende, løfte stemningen og være hovedkraften bag at skabe stolthed og fælleskab blandt medarbejderne. Sige tak og vise vejen for fremtiden. Det er i disse øjeblikke, jeg føler mig mest levende som leder og føler stoltheden og glæden.

Jeg har også fundet ud af, at det er vigtigt at fejre alle sejre - uanset hvor små de er. I starten fandt jeg det lidt akavet. Jeg fandt dog ud af, at det handler om at finde de små, men vigtige øjeblikke, hvor man får lejlighed til at sige tak og til at stoppe op og føle sig stolt over, hvad man har opnået. Da vi for nogle år siden åbnede en butik i Horsens, lejede jeg en dobbeltdækkerbus og kørte alle medarbejderne til Horsens for at være med til åbningen. Den tur kan alle huske, selvom det egentlig var en banal og simpelt ting, og selvom åbningen langt fra var en milepæl.

Men hvad med hverdagen? Det er straks sværere. Jeg prøver at lægge små rutiner ind, som skaber synlighed. Ledelse kræver frem for alt tid. Det nytter ikke noget, at man begraver sig i arbejde. Ledelse skal sættes i kalenderen som alle andre opgaver – regn med at minimum halvdelen af dagen skal sættes af til at være leder. Man må skabe sig tid til at være nærværende, lyttende og støttende. Jeg plejer at gå en lille runde hver morgen og hilse på dem, som er mødt ind. Jeg har sat mig for altid at komme hele vejen rundt, når jeg besøger en af vores afdelinger – få hilst på alle, også selvom jeg har travlt. Jeg kan mærke, at det betyder meget for medarbejderne.

En anden god metode er et fast månedligt nyhedsbrev. Jeg skriver rundt til alle butikker og medarbejdere hver måned og fortæller, hvordan vi klarer os, set fra min stol. Igen en god lejlighed, som man kan gribe til at skabe synlighed omkring sine budskaber og sætte retning.

Har du nogle gode råd til, hvordan man bliver en synlig leder? 

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk