Overvej at insource marketingfunktionen

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
10. dec 2014

Søstrene Grene satte i januar 2012 et ambitiøst mål om at tredoble omsætningen på bare fire år.

Det stod hurtigt klart, at for at nå det mål, skulle virksomheden tilføres nye kompetencer, som kunne hjælpe os med at skabe den nødvendige forretningsudvikling i de eksisterende butikker og erobringen af nye markeder.

Det man normalt vil gøre i den situation, er at købe sig til disse kompetencer hos forskellige specialiserede virksomheder. Den mulighed havde vi imidlertid ikke, da økonomien ikke tillod det på det tidspunkt. Vi valgte derfor at bygge funktionerne op fra bunden i form af egne afdelinger frem for outsourcing.

Et eksempel herpå er marketingfunktionen, som på det tidspunkt var delvis outsourcet til et af de førende marketingbureauer kombineret med to egne ansatte, hvilket blev en dyr løsning, som ikke fungerede tilfredsstillende. Vi droppede bureauet og ansatte en dygtig og ambitiøs marketingchef, og sammen byggede vi en helt ny marketingorganisation op, som efterfølgende har motiveret og løftet hele organisationen og dermed også givet et markant løft i omsætningen. Det bedste ved denne fremgangsmåde er, at vi har løftet marketingområdet - uden at hæve budgettet - da det vi tidligere betalte til bureauet kunne finansiere den nu otte personer store afdeling. Vi fik altså væsentlig større værdi ud af det samme budget.

Hermed har vi skabt et stærkt fundament for international ekspansion og et løft af indsatsen på de sociale medier, som for nyligt resulterede i, at vi passerede 300.000 ”likes” på Facebook, som har løftet omsætningen markant i de eksisterende butikker.

Så igen vil jeg gerne slå et slag for insourcing. Det er ikke altid det bedste, men nogle gange sparer man både penge og får et bedre produkt ud af egne folk. 

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk