Derfor bør du overveje ”insourcing”

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
09. dec 2014

Lad det være sagt med det samme … der findes rigtig mange dygtige leverandører inden for diverse fagspecifikke områder. Ofte tester man to-tre stykker op mod hinanden, før man vælger sin fremtidige samarbejdspartner. Her mener jeg, at man med fordel også kan bringe ”sig selv” ind i leverandør-konkurrencen.

For et halvt år siden lavede vi i Søsrene Grene en insourcing-øvelse på IT-området, fordi vores leverandør var langt fra vores forretning og havde svært ved at forstå vores behov. Vi ansatte i stedet en stærk og dygtig IT-chef internt, og sammen har vi opbygget en effektiv IT-organisation, som har givet os et kæmpe løft på hele det digitale område. Pt. er vi i gang med at skifte samtlige IT-systemer til det bedste og nyeste på markedet inden for ERP, WMS, POS, databaser osv.

IT kan være en stor mundfuld, men vi klarer de fleste af processerne selv, og vi forventer, at de store IT-investeringer vil tjene sig hjem på halvandet år, løfte omsætningen og effektiviteten - samtidig med at vi sænker udgifterne.

Jeg tror på, at der flere gode muligheder med insourcing af de forretningskritiske processer, som løbende kører i din virksomhed. På den måde sikrer man også, at ens virksomhed ligger inde med kompetencer og knowhow på de områder, som er centrale og vigtige.

Hvad er så den dårlige nyhed? Selve insourcing-processen er svær og krævende!

Vi har investeret mange ressourcer i rekrutteringen af de nye ledere (dog sammen med vores dygtige rekrutteringsfirma - så lidt outsourcing af og til kan være klogt), og vi har brugt meget tid på at få lagt en god strategi for afdelingerne og få den implementeret. Men konklusionen herfra er fortsat den samme: Husk at tage insourcing ind – i hvert fald som et alternativ i din ”leverandør”-konkurrence.

Vi har faktisk også oplevet en succes med insourcing af marketing. Den skriver jeg lige et par linjer om i morgen …

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk