Iværksætter på første klasse

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
21. nov 2014

Der bliver i disse år talt meget om iværksætteri, starthjælp til virksomheder, entreprenørånd mv. fra regeringen og andre med interesse i mere vækst i Danmark. Alene i første halvdel af 2014 er der etableret over 13.000 virksomheder i Danmark. Det er alt sammen godt, og jeg tror da personligt også, at vi vil se flere danske start-ups de næste år, nu hvor konjunkturerne er blevet bedre, og økonomien igen lysner.

Men at starte virksomhed er en kæmpe udfordring. Man skal finde den rette forretningsidé, finde et hul i markedet, finde kapitalen, den rette rådgivning og selvfølgelig skaffe kunder. Det kræver en masse hårdt arbejde, som familien skal acceptere.

En af de helt store udfordringer for iværksættere er jo, at der er så frygtelig meget, der kan gå galt - inden man overhovedet er kommet i gang . Det er næsten umuligt at have planlagt og gennemtænkt alt på forhånd. Det kræver, at man skaffer sig en bred erfaring inden for mange forskellige funktioner, da man ofte ikke har råd til at købe sig til de nødvendige kompetencer i opstarten. Mange der har startet virksomheder oplever at sidde med ”mange forskellige kasketter på” og kommer til at udføre mange af opgaverne i dagligdagen som venstrehåndsarbejde. Alt i alt kan en virksomhedsopstart være meget kompleks og alt for mange må lukke ned - inden de rigtigt er kommet i gang.

Jeg mener, at franchise kan være et af de områder, som kan løfte dansk iværksætteri op på et helt andet niveau. Franchise er jo på mange måder ”iværksætteri på første klasse”. Her klarer franchisegiveren de fleste back-end-funktioner, så franchisetager kan fokusere på det vigtigste: At man lykkes med den daglige drift. At være til stede, at have varerne på hylden, at holde butikken i gang og levere god service. En god franchisegiver leverer et stærkt brand, gode service/support-funktioner, effektiv markedsføring, moderne logistik, IT-systemer der understøtter forretningen, innovativ produkt/ koncept udvikling osv.

Den samme mekanik ses i mange brancher – ikke kun i detailhandelen, hvor jeg har min daglige gang. Jeg tror på, at de rigtige franchisekoncepter kan blive et boost for dansk iværksætteri. I min verden er iværksættere i hvert fald ikke kun for dem, hvor produktet kommer helt fra bunden med opfindelsen i kælderen. Det er i lige så høj grad eksisterende koncepter, hvor man får nye folk ind til at drive det på nye måder og med ny energi og virkelyst. Et større fokus på den gode franchisemodel vil sætte hjulene i gang herhjemme.

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk