Velfærdsstatens backlash?

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
16. sep 2014

Jeg havde høje men realistiske forventninger og kan med sande melde, at det er en god udstilling, Statens Museum for Kunst (SMK) åbner i morgen med danskfødte Michael Elmgreen og norskfødte Ingar Dragset.

Lige meget hvad de to billedkunstnere rører ved, så virker det vellykket. Om det så er en teaterforestilling som Happy Days in the Art World (2011) eller kaffedåser for Irma (2010). Jeg er også hooket på flirten med Bertel fra 2009, ser op til drengen, der tronede på gyngehest i London 2012 og er forelsket i HAM, der stadig står i Helsingør.

Centralt på den aktuelle SMK-udstilling er en matgrå betonblok, som en overdimensioneret minimalistisk skulptur, dumpet midt i museets forhal. Det er imidlertid ikke et abstrakt massiv, men en slags dukkehus, en social boligblok, hvor vi ufortrødent kan beglo de eksistenser, som har fundet sig tilrette i de celler, som er deres hjem. Hvert rum er arrangeret med rebuslignende spor, som et filmsæt, hvis handling og aktører vi selv kan tænke frem. Kunstnerne nævner selv det med filmsættet som en metode, for deres kunst er ofte både installation og narration.

Kun ét sted ser vi faktisk en krop af en ung mand, der måske sover den ud efter et after party i bøssemiljøet eller en koncert med sine heavy metal-venner. Et andet sted har pensionisten lagt sit strikketøj på armlænet og er måske gået ud for at hente fløde til kaffen. I køkkenet hos asiaten flimrer fjernsynet på bordet ved siden af riskogeren og den vinkende kat. Der er også en sportsentusiast og én som drømmer om at rejse væk. Der er også mange, som har trukket gardinet for.

Den umiddelbart homogene betonblok rummer myriader af antydede menneskeliv, fordi det er er dét, kunstnerne vil have os til at tænke på, The One & The Many, som værket også hedder. Når vi passerer en ensformig bygning og tænker det er trist, så burde vi snarere se for os hvordan beboerne har indrettet sig individuelt med alle deres hobbyer, fobier, perversioner og drømme. Som en lille kuriositet har udstillingens chefkurator, Marianne Torp, fået sit navn på boligblokkens dørtelefon og der er kommet et foto af en marathonløbende museumsdirektør, Mikkel Bogh, med i et af rummene.  

Udstillingen består også af to andre sektioner, hvoraf den ene er en hvid labyrint og den anden et sortlagt rum. Begge sektioner rummer væsentlige værker.

Udstillingen, der virker sort og hvid på overfladen, fremmaner tanker om nuancer i verden og individerne i systemerne, og de udfordringer, som dette forhold skaber for den stat, som gerne vil det bedste alle sine borgere.

For knap ti år siden viste Elmgreen & Dragset på kunsthaller i Bergen, London, Wien og Toronto udstillingen The Welfare Show, der så på den skandinaviske model for velfærdsstaten som en muligvis kikset opsætning. Dengang var jeg endnu ikke helt overbevist om kunstnernes effenhed, men netop denne udstilling gjorde udslaget og afstedkom en positiv anmeldelse i Weekendavisen, hvor jeg skrev med henvisning til sociologen Richard Sennet og daværende premierminister i Storbritannien, Tony Blair, som ønskede at kopiere det bedste fra den såkaldte danske model.

SMK har allerede et værk af Elmgreen & Dragset i samlingen, Please keep quiet! (2003) og viste en mindre særudstilling med kunstnerduoen i X-rummet i 2001. Næste år har duoen 20 års jubilæum. Så kunne man ønske, at eksempelvis DR påtog sig at vise en fyldestgørende dokumentar om  Elmgreen & Dragset, der hyldes internationalt, men beklageligvis er praktisk taget ukendt af Hr. og Fru Jensen, hvilket er synd og skam.

En udstilling som Biography er for og om alle og enhver.  

 


Boligblok på museum. Kig ind af vinduerne. Elmgreen & Dragset:
The One & The Many (2014), SMK. Foto: Anders Sune Berg.

 

 


Her er indgangen. Elmgreen & Dragset:
The One & The Many (2014), SMK.

 

 

 


Kunstsamleren er død. Elmgreen & Dragset:
Death of a Collector (2009) swimming pool, silikonefigur, Rolex ur, Marlboro cigaretpakke, tøj, sko. Del af Coleccíon Helga de Alvear i Madrid/Cáceres og aktuelt udstillet på SMK.

 

 


Nogen har gelmt en baby ved pengeautomaten. Elmgreen & Dragset:
Modern Moses (2006) lift, sengetøj, voksfigur, babytøj, pengeautomat i rustfrit stål. 71 x 37 x 16 cm (babylift), 94 x 76 cm (pengeautomat). Courtesy: Kunstnerne og Galleri Nicolai Wallner. Foto: Stephen White.

 

 


Du bliver smuk på museum. Stil dig her og lav en #smkselfie.

 


Biography, som kan ses på SMK til den 4. januar 2015, er vist i en tidligere version på Astrup Fearnly Museet i Oslo. Udstillingen bliver siden vist på Tel Aviv Museum of Art (12. marts - 29. august 2015). Man kan med fordel læse SMK's Biography-udstillingsguide med tekster af Marianne Torp og Tone Bonnén eller den mere omfattende udgivelse, Elmgreen & Dragset Trilogy, fra Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln (2010). Se fin SMK-produceret film med Michael Elmgreen her (1:25 min.). Besøger du udstillingen, så giv dig også tid til at se interviewfilmen i museets informationsrum, hvor Elmgreen & Dragset stille og roligt taler om, hvad de laver. Det er ikke vrede unge mænd, men velartikulerede voksne, der gør sig betragtninger om velfærdsstat, institutioner, klichéer, individets vedvarende selvopbygning osv.  

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk