Undgå panik: Dit liv bliver ændret

authorimage
BLOGS
Af: Kristian Hansen
15. aug 2014

Vi tænker ikke over det i hverdagen.

Og hvis vi gjorde, så ville vi blive forpustet, stresset og via vores naturlige instinkt i form af skepsis imod forandring, sikkert blive panikslagen.

Men faktisk har den digitale selvbetjeningsbølge allerede nu ændret dit liv radikalt.

Tag eksempelvis bankerne.

Du kan betale dine regninger, overføre penge og spekulere i aktier, hvis du er til den slags, via din netbank.

I det hele taget begyndte bølgen allerede så småt, da Internettet blev født.

Èn af bagmændene i Danmark, Keld Simonsen, har udtalt at han hurtigt kunne se, at der blev sendt flere mail, end breve i det posthus i København, hvor han arbejdede.

I dag er det ofte en dyr fornøjelse af møde op i et posthus, hvis du altså kan finde en af slagsen.

De er rykket ind som diske i Kvickly eller andre steder, og gebyrer på gammeldags papirregninger løber op i en mindre formue.

Kommer i bølger
Nu er det ingen hemmelighed, at Danmark har et af verdens mest udbyggede velfærdssystemer, der også har en høj grad af regulering.

Eller sagt på en anden måde:

Både borgere og virksomheder har en naturlig høj dialog med myndigheder på den ene eller anden facon.

Alle kender selvbetjeningsmulighederne hos Skat, men også hos landets kommuner er bølgen for alvor kommet i gang.

I dag kan man via digital selvbetjening utallige ting.

Det smukke er naturligvis, at både du som borger eller landets virksomheder, kan spare tid og ressourcer.

Målet er at de digitale løsninger skal være smartere end de tidligere analoge løsninger.

Personligt vil jeg da også alt andet lige nødigt bytte, en biltur ned i byen, kø ved skranken og bilturen hjem igen, ud med et par klik i netbanken.

Mange fordele
Bankerne, Skat og landets kommuner kan naturligvis også se klare fordele i den digitale selvbetjening. Mere effektive sagsgange og mere ensrettet sagsbehandling, lyder et par af de fremhævede fordele.

Mit bud er at ligesom dine fysiske besøg i banken formentlig er skrumpet gevaldigt ind i forhold til for ti år siden, så vil du opleve det samme med besøg hos myndigheder og andre steder, som du kommer i dag.

Meget, meget mere vil foregå via digital selvbetjening på nettet i fremtiden.

Det stiller naturligvis høje krav til brugervenligheden, netforbindelser, sikkerhed - og så tror jeg personligt også, at hele den såkaldte mobility-trends, hvor alle snart har en smartphone vil yderligere ændre den hverdag, vi kender.

Også gang i mobility
Ligesom selvbetjeningsbølgen vil mobility skabe helt nye typer af tjenester til borgerne og vi vil naturligvis på sigt også få vores kørekort, sygesikring og lignende liggende på mobilen.

Vi er ikke så langt på mobility-delen endnu – men udviklingen vil komme til at gå stærkt.

Måske så stærkt, at vi slet ikke når at få paniktanker om forandring af de vaner, som vi som mennesker er så glade for.

Vi har via digitaliseringen fået forandret vores liv radikalt igennem de sidste årtier.

Og de kommende årtier kommer næppe til at foregå i et lavere gear. Det bliver en super spændende rejse.

Jeg glæder mig – og forsøger at undgå paniktanker.

Profil
Kristian Hansen authorimage Kristian Hansen er kommunikationschef i Lemvig Kommune og har mange års erfaring med journalistik og strategisk kommunikation.

Han er forfatter til flere erhvervsbøger og er uddannet cand. scient.
pol. fra Aarhus Universitet.

På Borsen.dk blogger han primært om vores digitale samfund og det jyske erhvervsliv.

Indlæg er udtryk for hans personlige holdninger.


Tidligere bloggere på borsen.dk