Vil du høre en hemmelighed?

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
16. jun 2014

Det er ikke nogen hemmelighed, at dette museum til hverdag allerede er en succes, men for tiden viser museet værker af en kunstner, som gennem en menneskealder har været en hemmelighed, og det er også en succes. Stedet er Humlebæk. Kunstneren er Hilma.

Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk er en af de kulturinstitutioner, som folk valfarter til, uden nødvendigvis at vide, hvad der er på programmet, for museet er en oplevelse, ligemeget hvad, de måtte have af særudstillinger. Faktisk er museet en så stor success, at folk i bil nogle gange giver op og kører hjem igen, fordi der ikke er parkeringsplads. Men så må man jo tage de offentlige og spadsere ad smutvejen gennem skoven.

Så var det søndag og solskin og jeg så særudstillingen Hilma af Klint, der slutter lige om lidt. Det kan anbefales! Måske især på en sommerdag som nu, fordi malerierne er så sprøde og fuldmodne. Snirklede og lige til at plukke.

Her er nemlig et livsværk, der præsenteres i sin fulde styrke. Der kommer ikke mere. Kunstneren er død. Hendes værk har været hengemt, fordi kunstneren selv satte som krav, at de først måtte udstilles offentligt mindst 20 år efter hendes død.

Hvorfor? Fordi hun mente, at verden først da ville være klar til at forstå værkerne, fordi de er abstrakte og nonfigurative på en ikke før set facon. 

Typisk nævnes Vassily Kandinsky som den første abstrakte maler, men før ham gik Hilma af Klint rundt i Stockholm i 1906 og malede farver og former uden narration og repræsentation. Billederne var. Billederne er. Billederne, Hilma af Klint producerede i årene fra begyndelsen af århundredeskiftet og frem til sin død året før Anden Verdenskrigs afslutning, var af en anden verden: Billederne er koncentrater, manifestationer eller tavler for sindets og tankens oplevelser af åndelighed. Med til historien hører nemlig, at kunstneren mediterede, udførte spiritistiske seancer og havde visioner om universets sammenhæng. Resultat blev en særegen symbolverden, der ikke ligner noget andet.

Nu skal historien skrives om. Der gik ikke bare 20 år men over 40 år, før Hilma af Klints malerier blev kendt for offentligheden, da enkelte af hendes værker blev udstillet i L.A.

Det handler ikke kun om kunsthistorien og det abstraktes gennembrud. Det handler også om det æstetiske. Hvis man ikke lige køber præmissen om den spiritualitet og interesse for verdensreligionerne, som ligger til grund for malerierne, kan man nøjes med at betragte dem som de overbevisende æstetiske, visuelle værker, som de også er.

Hilma af Hlint er ikke længere en hemmelighed. Det er bare om at komme afsted.

Hilma af Klint De ti største, nr. 1, Barndommen, 1907.

Hilma af Klint De ti største, nr. 3. Ungdommen, 1907.

Hilma af Klint De ti største, nr. 7, Voksenlivet, 1907.

Hilma af Klint Evolution, nr. 15, gruppe VI. Serie WUS/Syvstjernen, 1908.

Hilma af Klint Svanen, nr. 1, gruppe IX/SUW. Serie SUW/UW, 1915.

Hilma af Klint (1862-1944) i sit atelier i Hamngatan 5, Stockholm, ca. 1896. 

Alle billeder © Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Albin Dahlström, Moderna Museet, Stockholm.

Udstillingen med cirka 250 værker af Hilma av Klint kan ses på Louisiana Museum of Modern Art til den 6. juli 2014.

 

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk