“Content is King” er snæversynet

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
29. apr 2014

Enkeltdele i markedsføring kan aldrig blive vigtigere end helheden. Derfor er jeg træt af at høre, at indhold er det vigtigste i Content Marketing og i marketing generelt. Ja, indhold er uhyre vigtigt. Men det er STRATEGI, relation, distributionskanal, relevans, form, SEO og CRM også. Kampen om, hvad der er vigtigst, er irrelevant.

Men Eric...

“Men Eric, noget er vigtigere end andet. Ellers kan vi jo ikke prioritere.” Ja visse elementer er vigtigere end andre, det er helt rigtig. Men ikke i alle faser. I strategifasen fylder indhold meget lidt. Indhold hører til i eksekveringsfasen. Det er den fase, som virksomheder bruger mest tid på, fordi det er dagligdagens arbejde. Men uden en strategifase, optimering af det daglige arbejde og relationsopbygning mv. kommer du til kort med selv det bedste indhold.

Har du stillet dig selv spørgsmålet, hvorfor du laver indhold og hvorfor på den måde, du gør? Og har du tænkt over, hvorfor du vælger tekst frem for billeder eller video. Hvad med kanalvalget? Og hvorfor arbejder Hans og Sonja sammen, men Sonja arbejder ikke sammen med Hanne? Når du kan svare på den slags spørgsmål, så bliver dit indhold automatisk bedre. Hvorfor? Fordi du tænker i strategi og optimering ind i alle enkeltelementer.

Lær af, om du når dine mål

Når du stiller spørgsmålet hvorfor, er svaret ofte et mål, som du ønsker at opnå. Mål kan… ja måles. Og så har du lige pludselige KPI’er (key performance indicators). Og når du har sat KPI’er, kan du lave en handlingsplan for, hvordan du skal opnå de KPI’er. Planen indeholder overblik over, hvilket indhold skal distribueres i hvilke kanaler, og hvilken interaktion, der skal opnås.

Alt dette kræver til- og fravalg. Hvis du i organisationen ikke har kompetencer eller budget til at få lavet video-indhold, så starter du ikke på YouTube. Hvis dit mål er at øge kundetilfredsheden, som min blogger-kollega Klaus Lund skrev om forleden, så har du brug for værktøjer at måle tilfredsheden og kommunikationen med (hint: CRM). Hvor skal kommunikationen foregå, hvis du vil øge tilfredsheden med dine produkter eller ydelser? Og hvilke kanaler giver det bedste resultat på den mest effektive måde. Et nyhedsbrev er oplagt. Men autoreply, fakturaer og meget daglig kommunikation er også relevant i den sammenhæng. Jeg lover dig, du ikke finder ud af det ved at skrive verdens bedste blogindlæg!

Så hvad siger jeg? (I en simplificeret version og ikke nødvendigvis i rækkefølge.)

  • Find ud, hvad du vil opnå og hvorfor

  • Sæt mål og hav styr på redskaber til at måle

  • Forstå dine målgrupper

  • Vælg emner og indhold

  • Vælg indholdsform og kanaler

  • Lav en handlingsplan

  • Aktivér ambassadører

  • Sikr, at indholdet er delbart

  • Organiser organisationen rigtig

  • Mål, evaluer og optimer

  • Go fucking do!

Listen er meget overordnet. Heldigvis har de dygtige folk hos Econsultancy lavet “Det Content Marketing Periodiske System”. Det er også delt op i enkeltdele, der er inddelt i forskellige faser. Lige til at lade dig inspirere af!


Og hvis du kan lide podcasts om alt, der rører sig inden for Content Marketing, så lyt med på #CMsnakken, som jeg er vært for sammen med Troels Pleimert. Nyt afsnit hver uge!

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk