Sprællemand på Strandvejen

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
10. apr 2014

Her skal det handle om, at man kan lykkes så godt, at anerkendelsen forpligter i en sådan grad, at man må strenge sig an for at få lov til at blive ved med at udvikle sig og ikke blot leve op til det, som andre – og markedet – forventer.

Som kunstner er Kathrine Ærtebjerg sandsynligvis ramt af sin egen succes, idet hun meget hurtigt fik meget stor anerkendelse: Mindre end to år efter afgang fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, for over ti år siden, har hun været repræsenteret af det navnkundige Bredgade-galleri Galerie Mikael Andersen (at dette galleri blev etableret i slutfirserne ser man ved at det hedder galerie og ikke gallery eller galleri, i forskellige årtier har danske gallerier nemlig taget navn efter den tradition, de ønsker at spejle sig i).

Også kunstmarkedet handler om udbud og efterspørgsel. Der har været bud efter Ærtebjerg, priserne røg i vejret, men efterspørgslen handlede om et særligt særkende og det er, som om den almindeligt kunstinteresserede har forpasset den kant, som også ligger i kunstnerens værk. Forventningshorisonten blev snæver. Det handler desuden ikke bare om at der er mange, som finder kunstneren eftertragtet, det handler også om, at det er de rigtige. De seneste cirka tre år er det i stadig højere grad advokaterne, seniorkonsulenterne og mellemlederne, som har efterspurgt Ærtebjerg og holder øje med priserne på Lauritz.com, hvor de som regel desværre kun søger det, som bekræfter kunstnerens tidlige periode. 

Alt dette bør der laves om på. Se eksempelvis denne fantastiske sprællemandspige!

Kathrine Ærtebjerg,Pigen, ca. 150 x 100 cm, spray og olie på træ, skruer, snor (2009)

Den hedder slet og ret Pige, så vi må tro, at det er dét, det er. Figuren bærer godt nok en lille fin perlehalskæde, men bagfra ligner hun mere en skødehund. En lille hvalp med sammenvoksede øjenbryn. Forfra er ansigtet tegnet op som sad der i midten et propellignende ahornfrø, der er ved at hvirvle ned fra et træ og forplante sig. Kæbepartiet er stort set fraværende. Til gengæld er der hængeører, fletninger eller mega-dreadlocks. Underkroppen er afløst af en kurvet bryst-, balle- eller testikelform. Armene er små og fine med mørkelilla ærme og hvid kant. Mellem fingrene, hvis aftegning ligner meditativ yoga-positur, holdes et sort bær, en lille en magisk prik eller forvandlingspille, som hun måske vil have os til at sluge hel.

Hvad sker der så.

Jo, der sker det, at denne Pige er en fritsvævende sprællemandspige, som har en snor, man gerne må hive i. Når det sker, så blafrer hun med armene – og rækker den føromtalte sorte prik opefter. Værs' go'. Er du også en sprællemand, kan du også forvandle dig?

Som kunstværk er det fænomenalt, at kunstneren har taget den fulde konsekvens af, at så mange tidligere kunstværker i hendes produktion har handlet om netop forvandling, forundring og forandring. Dette er ikke længere et stille maleri på lærred. Dette er en opfording til at trække i snoren og se, hvad der sker.

Det som sker er selvfølgelig mekanisk og repetitivt, som også vejrtrækket er det. Den vejrtrækning, der er fokus, når man forsøger at sætte sig i balance og være tilstede i sin krop.

Hvor ville jeg dog gerne se netop denne sprællemandspige og dens efterhånden mange sprællemands fætre og kusiner som forstyrrende, legende og drillende elementer i de hvidmalede Strandvejsvillaer, hvor den benævnte kreds efterspørger Ærtebjerg-malerier, men (synes jeg!) man sagtens kunne velkomme noget spræl og noget forundring.  

Kathrine Ærtebjerg (f. 1969, Sorø) laver fabulerende malerier af kvinder, diverse, skygger og forvandlinger. Hun har som kunstner været umådelig synlig siden afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2003 med udstillinger på bl.a. Kunsthal Charlottenborg, Gl. Strand, Skovgaard Museum,Vestsjællands Kunstmuseum, Trapholt og Galerie Mikael Andersen–samt udstillinger i Berlin, London, Milano, Bruxelles, München, Edinburgh og Kairo –og udsmykning til kronprinsparrets palæ. Ærtebjerg er repræsenteret hos bl.a. ARoS, Arken, Ny Carlsberg Fondet, Sammlung Essl og SMK (Statens Museum for Kunst). Parallelt med maleriet, (endda: før maleriet) i de tidlige 1990ere, eksellerede Ærtebjerg som digter med publikationer i det litterært anerkendte Hvedekorn.

Pigen kan aktuelt ses på Munkeruphus i Dronningmølle, hvor den og andre Ærtebjerg-værker er udstillet frem til den 11. maj 2014.

 

 

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk