Lederens guide til Social Media Week CPH

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
29. jan 2014

Er du leder og taler din marketingafdeling om Twitter, Pinterest og Snapchat, uden du bruger disse sociale medier? Eller er du leder og er i fuldt gang på LinkedIn, Twitter og arbejder med at gøre organisationen til en social business? Uanset så har du chancen for at udfordre dig selv og din organisation. Fra 17. februar afholdes det internationale fænomen Social Media Week i København igen. I skrivende stund er der 85 events – mindst en af dem relevant for dig. Men inden du kaster dig over udvalget, så læs denne guide og spar tid. Der er ingen penge at spare for alle events er gratis!

Bureau-events

Flere kommunikationsbureauer og tekniske udbydere afholder events med fokus på områder, som de selv arbejder inden for. Typisk består eventen af nogle eksperter fra bureauet, der belyser emnet, nogle konkrete eksempler fra opgaver, som bureauet (eller andre) har løst og evt. en case person fra en virksomhed, der benytter sig af bureauets ydelser. Eksempler er DigitasLBi, SAP, Falcon, Bro Kommunikation.  Rigtig mange af de 85 events er af denne karakter.

 

  • Hvorfor deltage: Bureauerne har stor erfaring fra mange kunder og plejer at være dygtige til at fokusere på et fokuseret emne, som har relevans for mange virksomheder

  • Pas på: Nogle bureauer afholder events om emner, de ønsker at arbejde med fremadrettet. Det fører til intetsigende events. Derudover tænker bureauer i lead generering, så forvent opfølgning på en eller anden måde.

Virksomhedsevents

Der er flere virksomheder, der vil dele deres erfaringer med deres sociale medier-arbejde. Den slags events giver en konkret indsigt i én virksomheds arbejde med sociale medier. Hvis du kan overføre virksomhedens metodik til din egen virksomhed, kan disse events være meget værdifulde. Se på, om der er ligheder til din organisation. Ofte fortæller virksomhedens egne medarbejdere om erfaringerne – de er ikke altid så kække og dygtige til at formidle som de charmerende bureau-folk.  Eksempler er Discovery/7’eren, Københavns Kommunes Borgerservice, Nordisk Film, Bolius (disclaimer: Bolius’ event står blandt andre jeg selv bag).

 

  • Hvorfor deltage: Der er ingen der vil sælge dig noget. Du kan stille helt konkrete spørgsmål til andet end bare de sociale medier, fx hvordan man har arbejdet med intern forankring og det organisatoriske

  • Pas på: Indholdet kan blive for fokuseret på selve den virksomhed, der afholder eventen.

Politiske events

Politikerne har også fået øjnene op for de sociale mediers kraft. Derfor er der nogle få events om brugen af sociale medier i politik. Her fortæller politikere om deres brug af de sociale medier, og hvordan de kan bruge det til at hverve stemmer, kommunikere med borgerne eller kaste mudder efter den anden side (selvom de nok ikke vil indrømme sidste del). Eksempler er De radikale og Socialdemokraterne.

 

  • Hvorfor deltage: Ud over egen politisk interesse kan du blive inspireret af politikernes måde at bruge de sociale medier på

  • Pas på: POLITIK!

Netværk events

Ingen Social Media Week uden øl og snacks. Torsdag aften afholdes Social Media Pub Quiz Night hos Advice, der har været så smarte at lægge hus til mange events (også for andre), så de associeres med rådgivning om sociale medier. Komfo afholder også en networking event torsdag aften. Til disse events kan du forvente alle #SMDK guruer, #SoMe ninjaer, #DKmedier eksperter og #hashtag wannabees i en mere formel version af #tweedagsbar. Hvis sætningen før denne var volapyk for dig, kan du spørge din marketingsafdeling om at afkode insider-sproget. Forvent generelt, at de sene events er mere netværksfokuseret end dem tidligere på dagen.

 

  • Hvorfor deltage: Netværk, netværk, netværk!

  • Pas på: Netværk, netværk, netværk!

Events for ledere

Forvent, at mange events er fokuseret på det taktiske og eksekverbare. Som leder er det ikke dit bord, men det kan være relevant at deltage for at tale samme sprog som dine medarbejdere (marketing, salg, kundeservice, udvikling mv.).  På et mere strategisk niveau er der desværre mange, der glemmer, at en social media indsats' succes eller fiasko afhænger af det interne. Der kommer du som leder ind i billedet. Her er nogle elementer, der sørger for succes eller fiasko: 

  • Forkert allokerede ressourcer (økonomiske, mandskab)

  • Manglende målsætning og strategiske overvejer i forhold til, hvorfor virksomheden er på sociale medier

  • Ingen ansvarsfordeling

  • Organisatoriske udfordringer, fx for meget kontrol eller manglende rammer

     

Derfor vil jeg ud fra beskrivelserne anbefale ledere disse events:

  

Nu er der ikke andet at gøre, end at finde og melde dig til de events, du vil deltage i. Der er allerede godt booket op, så vent ikke. Tænk også på signalværdien i, at du deltager på #SMWcph. For hvis du gør, bør medarbejderne også se at komme i gang!

 

PS – jeg plejer at skrive nogle perspektiverende linjer til sidst. I dag vil jeg nøjes med at skrive, at hvis du ikke er overbevist om, at du og din virksomhed har brug for viden om sociale medier og hvordan de påvirker din organisation, så er denne blog slet ikke noget for dig i det hele taget.

 

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk