Bliv ved

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
13. nov 2013

"Danmark skal blive bedre til at konkurrere på innovation", som der står i regeringsgrundlaget fra 2011. Nyligt lancereredes en plan for inden 2016 at gøre Danmark til et globalt kraftcenter for design, arkitektur og mode.

Danmark favner en overflod af veluddannede og innovativt tænkende (unge) mennesker. Men der mangler respekt, både indadtil og udadtil.

Måske ligger det dybt indlejret i det danske sprog: kreativ rimer på rekreativ. Kultur betragtes som noget hyggeligt. Noget, der hører fritiden til. Kultur deler hylde med underholdning og tidsfordriv. Kreativitet er ikke formålstjenligt. Kunstnere og kreative mennesker laver jo bare det, de synes er sjovt, ikke sandt?

Problemet ligger også hos udøverne selv. Mange danske kulturudøvere og kunstproducenter besidder ikke den professionelle stolthed og personlige selvtillid som det kræver, at forlange løn som fortjent, omsætte værdiskabelse pekuniært og i det hele taget profitmaksimere. Ofte har et kreativt menneske vanskeligt ved at aktivere sin viden med købmandsskab. Men det er naivt at hænge fast i den håbløse parole om at "arbejdet er løn nok i sig selv". Bør vi have bedre rammevilkår? Nuvel, det væsentligste er arbejdsro.

Som i alle brancher kræves der, også i de kreative brancher, arbejdsro og fokus, stædighed og viljestyrke. Computerspillet LIMBO fra 2010 af Playdead Studios var længe undervejs. Teamet Jeppe Carlsen, Dino Patti og Arnt Jensen ville nemlig ikke gå på kompromis med det kunstneriske udtryk. De tre var indledningsvist i dialog med investorer og partnere, som mente det var håbløst, at filmen skulle være i s/h. De ville peppe det minimalistiske udtryk op, så spillet kunne ligne alt andet på markedet. Det skulle vise sig, at netop fordi spillet ikke lignede alt andet, så fik det forrygende succes, også salgsmæssigt.

LIMBO var distributionskanalens tredjebedst sælgende i 2010 med en indtægt på $7,5 millioner. Spillet har modtaget en lang række priser for sit særegne design, der sammenlignes med film noir traditionen og den tysk ekspressionisme fra 1930erne.

Se traileren her (1 min.)

I dette tilfælde har kompetente, kreative mennesker taget udgangspunkt i det, de synes er sjovt. De blev ved! LIMBO er blevet til af glæde for dem, som har skabt det, til gavn for dem, som forbruger det – og med en sund forretning som resultat.

Sill fra LIMBO af Playdead Studios.

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk