Kommunikationskanaler: Twitter stormede frem i aftes

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
29. okt 2013

Jeg havde egentligt skrevet et indlæg om content marketing, men så blev jeg fanget i mit træningscenter under stormen. Træningen blev noget længere end planlagt, fordi politiet rådede københavnerne fra unødigt at gå ud. Så under squats og roning fulgte jeg med på de sociale medier især via #stormdk. På Twitter fortalte politiet om de mange udfordringer, som de fleste stod med i går aftes. Deres anbefalinger om at blive indenfor blev også gentaget af mange.

De dygtige folk hos overskrift.dk (et tjeneste til at overvåge sociale medier) lavede i aftes allerede en analyse af, hvor vigtig Twitter var til at udbrede nyheder og politiets anbefalinger. I TV læste man tweets højt på skærmen. Flere udråbte da også stormen som det store gennembrud for Twitter her i landet. De danske #stormdk tweets skubbede endda Justin Bieber ned fra de mest trending tweets for en stund. Jeg er stor fan af Twitter, så jeg håber det gennembrud nu også er kommet!

Virksomheder kan lære af politiet

En vigtigere pointe er dog, at danskerne i går havde adgang til nyheder og anbefalinger via stort set alle kommunikationskanaler: Facebook, TV-nyheder, radio, politiets kommunikationskanaler, online nyheder, Snapchat og Twitter. Uanset hvilket medie den enkelte bruger mest, så var informationerne tilgængelige. Det skete blandt andet, fordi politiet opfordrede borgerne til at dele deres anbefalinger i sociale netværk. Relevant indhold blev altså formidlet i de kanaler, som modtagerne bruger. Farvel til de dage, hvor man skulle sætte sig til radioen og lytte til DR for at blive opdateret ved kriser.

Skift til erhvervsverden. Desværre er der stadig virksomheder, der vælger den oldnordiske DR-tilgang: Vi fortæller vores budskab én gang eller kun i én kanal. Så bør alle vide det... NEJ! Det holder ikke. Hvis din virksomhed ønsker at formidle et budskab (eller endnu bedre ønsker dialog), skal du ud i de kanaler, hvor stakeholders er. Hvis ikke du gør det, skal dine konkurrenter nok gøre det. Hvis alle, der læser dette blogindlæg, bare overvejede, om de kunne tilbyde deres stakeholders værdi i en ekstra kommunikationskanal, er vi nået meget langt! Lad os bruge politiet som inspirationskilde.

Tag en snak med en kollega - lige nu. Og så start i den nye kommunikationskanal. Vær ikke bange for at fejle - dem retter vi bare igen. Just do it!

Næste blogs

Lidt perspektiv på at prøve nogle nye kommunikationskanaler skal du ikke snydes for. Her nogle tanker:

  • Dårlige undskyldninger for ikke at prøve en uprøvet kommunikationskanal
  • Hvordan overtaler man ledelsen til at afsætte ressourcer til for jer nye kommunikationskanaler
  • Måling af relationsopbygning i alle disse kommunikationskanaler
  • Som om jeg ikke har nok at lave! Hvem skal lave alt det arbejde?
Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk