Events som content marketing

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
08. okt 2013

Et af de mest hypede marketingsbegreber lige nu er content marketing. Content marketing handler om at skabe og vedligeholde relationer samt at hjælpe i stedet for at sælge på klassisk vis. Man øger simpelthen sit netværks kompetencer inden for de områder, man selv arbejder med. Dermed bliver arbejdet nemmere for sælgerne, når en potentiel kunde kommer langt nok ned i salgstragten

Det vigtigste i content marketing er indholdet og den kontekst, det leveres i. Derfor skal man kende til de forskellige kommunikationskanalers fordele og ulemper. Lad mig tage fat i en ukonventionel kanal: Konferencen. Jeg deltog i konferencen Dansk IGF 2013. Emnet var innovation via internettet. Både virksomheder og offentlige institutioner medvirkede. Der var dog stor forskel på, hvor godt deres indhold var, og hvor relevant konteksten var. Her er et par mindre gode eksempler:

  • Neelie Kroes, kommissær for Europas Digitale Dagsorden, sendte os en videohilsen. En konference om innovation kræver vel, at man kan tale sammen? Det er svært at tale med en generisk videohilsen. Dvs. valget af kommunikationskanal var skudt helt ved siden af.
  • Flere virksomheders deltagere talte om egne produkter og priser, egen strategi og fordelene ved virksomheden. Ikke alene var indholdet ringe her, men det var også helt ude af kontekst.

Heldigvis var der også gode eksempler:

  • It-virksomheden Global Connect stillede med public affairs manager Birger Hauge, som uden at fokusere på egne produkter og løsninger, styrede panelet gennem både tekniske og iværksætterrelaterede emner. Han gav desuden masser af plads til andre. God kontekstfornemmelse.  
  • Under konferencen deltog jeg i Twitter-dialogen under #danskIGF. Her var flere klar på et ”tweetup” i pausen (altså hvor folk fra Twitter mødes i virkeligheden). Igen god kontekstfornemmelse af deltagerne, fordi de havde samme interesse: Innovation på nettet og Twitter.

Nu hvor konferencen er slut, sker der ikke rigtigt noget. Det er en tabt mulighed med content marketing-øjne. Hvad kunne man gøre? Man kunne tage sin tale og tilpasse den til andre kommunikationskanaler. Man kunne lægge sine slides på SlideShare. Man kunne lave små interviews og lægge dem på Youtube. Eller man kunne skrive et blogindlæg om det. Masser af muligheder.

I sidste ende gælder de samme mekanismer i de fleste kommunikationskanaler. En event er en kommunikationskanal. Derfor er det værd at inkludere events i sin content marketingplan. Og så lige en disclaimer: Content marketing er ikke et vidundermiddel, som gør, at alt andet marketing kan skrottes. Men content marketing og tanken om at genbruge kvalitetsindhold i alle relevante kanaler bør seriøse brands overveje i deres marketingsplaner.

Næste blogindlæg

Sidst i oktober afholdes en content marketing konference i Danmark. Kan du ikke vente, er der meget mere at læse om content marketing her. Fordi der er så meget at skrive om content marketing, har jeg samlet et par emner til måske kommende blogindlæg.

  • Målingen og værdien af at hjælpe i stedet for at sælge
  • Forskellen på en sælgers og en kommunikationskonsulents opfattelse af content marketing
  • Involvering af stakeholders i content marketing
  • Hvordan sikrer man et konstant flow af kvalitetsindhold?
  • Farvel til nul-fejl-kulturen: Hvordan vender vi og får mest ud af en fejl i vores daglige arbejde?

 

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk