Succes: når tegneseriehelten leder

authorimage
BLOGS
Af: Line Rosenvinge
17. sep 2013

Da internatonale journalister i 1989 kom til Japan for at skrive om kejserens død opdagede de en nation, der sørgede mindst ligeså meget over en tegneserietegners død. Kejseren hed Hirohito, tegneserietegneren Osamu Tezuka. Hirohito herskede fra 1926-1989 og var således den længst siddende kejser i landets historie. Men man kan tillade sig at sige, at det var tegneserietegneren – kunstneren – der havde størst indflydelse på det japanske folk fra efterkrigstiden og frem. Det er ham, vi taler om i dag.

Med en produktion på over 170.000 sider evnede Tezuka at skabe historier, som befolkningen kunne spejle sig i og lade sig danne af. Med et grundlæggende humanistisk og moderne buddhistisk livssyn skabte kunstneren fælles fodslag. Ikke for at blive rig og berømt, ikke for at nyde og udvide sin magt, men alene fordi han troede på den gode historie, fortællingens kraft og nødvendighed.

Som kunstner var han ikke bleg for at levere varen og blive populærkultur. Det lykkedes ham at producere episke fortællinger med religiøst afsæt, politiske reflektioner – en af serierne hedder Adolf og handler om Hitler – og actionhelte som Astro Boy, der er halvt robot. Hovedværket er Hinotori (dansk:Fugl Føniks), en fortælling om livet og døden.

Tezuka vokset op i en priviligeret familie, som støttede børnenes kreativitet og tidligt stimulerede dem med avancerede kulturoplevelser. Tezuka var arbejdsom, blev uddannet læge, men endte som tegner – og hvilken én. Her var en kunstner, som aktiverede sin dannelse og optimerede sine udfoldelsesevner. Den videnskabelige uddannelse blev omsat til sciencefiction og historier om insekter, blandt andet sci-fi historien Black Jack. Der er altid noget, som er relevant for kunstneren. Kunstneren kan altid få os til at se det relevante i et materiale. Kunstneren følte sig overbevist om, at han med sine tegneserier kunne hjælpe folk med at behandle hinanden og verden bedre.  

Walt Disneys herostratisk berømte Løvernes Konge bygger på Tezukas Timba Den Hvide Løve, der blev sendt på amerikanske tv-stationer flere årtier før Disneys version, som i det store hele er bygget over samme læst og endda fortælleteknisk såvel som æstetisk gentager nøglescener.

Men Tezuka var ingen forretningsmand, han stillede sig ikke op mod Disney, han havde kun øje for materialets fremdrift, ikke materialets afkast. Han oplevede også flere gange at gå konkurs, fordi han i et og alt var kunstner, han var ikke født til at være direktør for en driftig tegnestue med international succes og afledte projekter med alt, hvad dertil hører af merchandise og bestillingsopgaver fra staten såvel som det private erhvervsliv, sidstnævnte repræsenteret ved kommercielle tv-stationer. Den populære mangakultur og animehistorier peger tilbage til ham, ligesom Hello Kitty og andre verdensomspændende fænomener. Denne ene mands værk er sevet ind i mange andres.

Så hvad nu? Se den fine lille udstilling med Tezuka i København, eller find hans film på You Tube. Glem avisens anden sektion, kom for sent til næste møde og tillad dig et par minutter med mangaens mester.

 

Magaens mester – Osama Tezuka kan ses på Storm P. Museet ved Frederiksberg Runddel til den 22. september 2013.

 

Profil
Line Rosenvinge authorimage Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.

Få Lines indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk