”Jeg har en plan”

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
05. sep 2013

Alle kender Olsen Bandens forskellige catchphrases. Jeg kan bedst lide den om at have en plan. Egon Olsens plan mislykkedes desværre altid, men han havde i det mindste en plan. Jeg elsker planer. En marketing- og kommunikationsplan bør være tegnet og tilrettelagt og følges nøje. Men alle, der arbejder med kommunikation, ved, at planer ofte skal justeres. Det var ikke Egon Olsens styrke (nu er han jo også en fiktiv figur, hvis primære mål er at få os til at grine). Den styrke har til gengæld virksomheder, der justerer deres planer OG holder fast i deres kernefortælling – deres brand.

Hvordan inkluderer man eksterne hændelser i sin plan samtidig med, at man understøtter sit brand? Nu er det vel ikke farligt, ville Keld spørge. Lidt måske. Men brands er levende og udvikler sig, så man skal konstant kommunikere og tage stilling til, hvad der sker omkring sig. Jeg elsker at se brands lave fejl og så rette op på dem og faktisk komme bedre ud af det på den anden side. Det er, hvad min blog fremadrettet vil handle om.

Min tanke er at veksle mellem eksempler på god og mindre heldig kommunikation, dele ud af fif og redskaber – og af og til tage de strategiske briller på. Min bøn til dig: Hvis du er uenig i noget, så skriv på Twitter! Gode ideer? Skriv på Twitter. Kort sagt: Jeg efterspørger input og diskussion.

Og her kommer et eksempel fra min egen arbejdsplads (efter devisen: tre fingre peger mod dig selv, når du peger). Geelmuyden.Kiese , hvor jeg arbejder, er et kommunikationsbureau midt i København. En af vores værdier er åbenhed, hvilket i høj grad afspejler sig hos kollegaerne. Til gengæld kommunikerer vores indretning det ikke – det var åbenbart ikke en del af kommunikationsplanen i sin tid. Tjek billedet her, hvor det første man møder er en høj, mørk skranke, som skriger LUKKETHED. Så jeg er glad for, at vi flytter til efteråret og i den nye indretning har tænkt åbenheden ind! Skide godt, Egon!

Hvordan understøtter jeres indretning jeres brand?

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk