Drengene fra St James bestemmer
- jakkesættet. Der er også en stærk italiensk og amerikansk tradition for, hvordan jakkesættet skal se ud og bruges. Men leder vi efter Det klassiske jakkesæt og Den klassiske brug af jakkesættet, må vi til London og kvarteret St James.
For det er englænderne, der om nogen har opfundet jakkesættet, og den rolle har betydning. Det er lidt ligesom, at kun spaniere kan tilberede den originale paella, franskmænd den rigtige foie gras og danskere en ægte frikadelle.
Englænderne tog over i sidste halvdel af 1700-tallet. Da den franske revolution kappede hovederne af et pynteglad hof, skiftede centret for herremode til England. Stilen blev diskret og underspillet i vævet mørk uld. Den silkeklædte franske pudder- og parykmode var væk.
Englænderne populariserede først kjolen, som vi i dag kender fra kjole og hvidt. I slutningen af 1800-tallet sendte de jakkesættet i omløb.
Store lande som USA, Frankrig og Tyskland var hurtige til at lave deres egne udgaver af jakkesættet. Men de skelede til Englands herremode som resten af den vestlige verden. Det var englænderne, der var højesteret og kunne dømme i sager om jakkesættet.
I praksis udstak det engelske kongehus linjen. Verdenspressen fulgte de engelske konger og særligt kronprinser nøje, og fandt de på nye ideer som at få lavet opslag på bukserne eller bytte den stive skjorteflip ud med en blød og nedfoldet skjortekrave, gik stilen kloden rundt.
Herremodemonopolet gled stille og roligt englænderne af hænde i løbet af 1900-tallet. Det skyldtes deres fald som kolonimagt, men nok endnu mere samfundsudviklingen med teenagere, hippier, ungdomsoprør o.s.v., der splintrede både dame-og herremode i diverse stilretninger.
Når det er sagt, mener jeg, det stadig giver mening at stille spørgsmålet:
Hvordan ser Det klassiske jakkesæt ud, og hvordan bruger man det?
Svaret findes da i det centrale London. I kvarteret St James forvalter bank- og forretningsfolk vores allesammens klassiske jakkesæt, som englænderne nu engang historisk har licens til at gøre. De dikterer i den forbindelse marineblå og koksgrå modeller, sorte lædersko, hvid, lyseblå, blåstribet eller pink skjorte med dobbeltmanchetter, blåligt eller rødligt slips, lommetørklæde i brystlommen og måske ligefrem en signetring af guld på fingeren og en knaphulsblomst.
Se et par friske foto af drengene fra St James:
http://www.stiljournalen.blogspot.dk/2013/05/drengene-fra-st-james.html

- Adam Estrup
- Alexandra Krautwald
- Anne E. Jensen
- Anne H. Steffensen
- Annette Franck
- Bo Bejstrup Christensen
- Bo Overvad
- Britta Schall Holberg
- Carl Holst
- Carsten Boldt
- Caspar Rose
- Casper Hunnerup Dahl
- Cecilia Lonning-Skovgaard
- Christian Engelsen
- David Munk-Bogballe
- Eelco van Heel
- Eric Ziengs
- Erik Høgh-Sørensen
- Esther Dora Rado
- Frank Lansner
- Gitte Winther Bruhn
- Hans Fogtdal
- Helge J. Pedersen
- Henriette Kinnunen
- Henrik Franck
- Henrik Funder
- Imran Rashid
- Jan Al-Erhayem
- Jan Bau
- Jens Balle
- Jens Ole Pedersen
- Jesper Boelskifte
- Johan Hygum Hillers
- Kaj Høivang
- Karim Ben M'Barek
- Karl Iver Dahl-Madsen
- Katerina Pitzner
- Keld Zornig
- Kersi F. Porbunderwalla
- Kim Ege Møller
- Kim Pedersen
- Kim Rud-Petersen
- Klaus Lund
- Knud Erik Andersen
- Kristian Hansen
- Lars Barfoed
- Lars Sander Matjeka
- Lars-Christian Brask
- Lasse Birk Olesen
- Line Rosenvinge
- Lisbet Røge Jensen
- Mads Lundby Hansen
- Martin Rasmussen
- Mette de Fine Licht
- Mette Mikkelsen
- Michael Stausholm
- Michael Winther Rasmussen
- Michael Winther Rasmussen
- Mikkel Grene
- Mikkel Krogsholm
- Mikkel Kruse
- Morten Sehested Münster
- Nikolaj Stenberg
- Nils Thygesen
- Per Hansen
- Richard Quest
- Rune Wagenitz Sørensen
- Steen Bech Andersen
- Steen Thomsen
- Steffen Hedebrandt
- Stina Vrang Elias
- Susanne Møllegaard
- Susanne Møllegaard
- Teis Knuthsen
- Thomas Harr
- Tim Vang
- Tobias Lau
- Torben Tolst
- Torsten Grunwald
- Tove Holm-Larsen
- Ulrik Heilmann
- Yasmin Abdel-Hak