If life gives you lemons, make lemonade

authorimage
BLOGS
Af: Katerina Pitzner
14. mar 2013

Da jeg for mere end et år siden begynde at skrive om diamanter her på Børsen, besluttede jeg, at jeg ikke ville blive en af de der vrede bloggere, der splatter al sin mavesurhed ud i sine spalter, fordi man i virkeligheden blot er en lille indebrændt person, der i højere grad fokuserer på hullerne i osten, fremfor osten selv.

Derfor vil jeg heller ikke skrive om mine voksende ærgrelser over de ivrige telefonsælgere, der flere gange om ugen ringer mit mobilnummer op for at sælge mig altmuligt, som jeg ikke har brug for.

Indtil for et par uger siden hvæsede jeg mindst et par gange om ugen af sælgere fra Bonnier, TDC, Yousee, Berlingske Tidende og mange andre, fordi de altid ringede ubelejligt og med alle mulige forskellige spørgsmål og tilbud, som næsten kunne få mig til at føle mig som en idiot, hvis ikke jeg slog til.

Jeg prøvede at være venlig, men jeg må erkende, at min lunte blev kortere og kortere og med tiden kunne en typisk ordveksling lyde sådan her:

Goddag, du taler med Thomas fra TDC, og jeg ville svare: Jeg er ikke interesseret!

I dag kan man (desværre) ikke smække røret på som i de gode gamle dage, men man kan da, med en overbevisende gestus lave et stort sving med sin højre arm og klaske sin pegefinger på afbryderknappen på sin Iphone. Sådan! Farvel!

Efterhånden havde jeg nået et mæthedspunkt og for ikke at risikere, at nogen kom til skade, følte jeg mig tvunget til at finde en mere holdbar løsning. Hvordan kunne jeg undgå ALLE fremtidige telemarketing opkald? Jeg kunne jo lade være at svare de opkald med skjult nummer, men i mit arbejde får jeg ofte opkald fra udlandet, og numrene kan være skjulte og tænk, hvis jeg gik glip af en millionordre?

Som en god gammel læremester sagde til mig for mange år siden: ”If live gives you lemon, make lemonade”. Så jeg begyndte at tænke:

 ”Hvad er det gode med de her opkald?”

Der kom ikke noget svar…Hvor er potentialet i disse opkald? Og lige dér faldt det mig ind.

- Jeg kunne jo benytte lejligheden til at sælge diamanter til telefonsælgerne, når de ringer!

Jeg blev fuldstændig opløftet! I stedet for at blive begrænset, følte jeg mig pludselig mulighedsorienteret og så faktisk frem til det næste telemarketing opkald.

Og der skulle ikke gå mange dage før jeg fik prøvet min idé af. Faktisk så sent som i går  ringede der endnu én fra YouSee og samtalen lød nogenlunde sådan her:

”Goddag, du taler med Peter fra YouSee.”

”Goddag”, svarede jeg, ”hvor er jeg glad for, at netop du ringer”.. her holdt jeg en kunstpause..”for jeg er diamanthandler, og jeg har besluttet, at den næste telefonsælger, der ringer, vil jeg tilbyde en rabat på 30% på en diamant”

Der var helt stille i den anden ende af røret.

”Hvad siger du til det”?

”Øhh, jo”, svarede han forsigtigt.

”Og hvis du lige går ind på www.copenhagendiamondexchange.com kan du se, hvad vi er for en virksomhed, fortsatte jeg.

”Ok”, svarede han, ”det lyder da spændende, hvordan staver man det det?”

Herefter stavede vi os igennem webadressen, hvorefter jeg spurgte:

”Hvad gør du i dag, hvis du får brug for et smykke”, spurgte jeg.

”Så går jeg til en guldsmed”, svarede han.

”Det tænkte jeg nok, men hvad vil det betyde for dig, hvis du kunne få meget mere for dine penge eller spare 30% på et diamantsmykke? Ville det være interessant for dig? (Jeg havde jo lært deres spørgeteknik fra alle de tidligere opkald).

”Ja, det ville det da bestemt”, svarede han.

”Står du lige nu eller i nær fremtid at skulle bruge en gave”, spurgte jeg.

” Njaa, ikke rigtig, men det ser da spændende ud”.

”Så lad os aftale, at du ringer igen, når du har brug for et diamantsmykke”, sagde jeg.

Og han svarede: ” Tusinde tak for det, og hvordan ved du så, at det er mig, og jeg kan få de 30 % rabat”.

” Du siger bare, at det er Peter fra YouSee”, svarede jeg. (Han behøvede jo ikke at vide at alle vores kunder sparer 30% ved at handle gennem os, det ville jo lidt  ødelægge hans følelse af at blive særbehandlet).

Herefter ringede vi af.

Ærligt, så har jeg ikke lukket en diamanthandel med en telefonsælger – endnu. Og selvom jeg senere fandt ud af, at man blot kankontakte Erhvervs –og Selskabsstyrelsen for at skjule sit telefonnummer for telemarketing, helmer jeg ikke før det er lykkedes, og nu ser jeg faktisk frem til næste opkald.

Profil
Katerina Pitzner authorimage Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen ”Diamantjægeren – en rå verden i glimt”.

Få Katerinas indlæg
som RSS-feed her




 
Tidligere bloggere på borsen.dk